Har en jävla skum grej här. Ja djä... blev så glad att någon skrev här. :-( Att du har olika temps beror ju på att du har 3 kärnor på processorn.Temperatur CPU?
När jag satte in CPUn i datorn så satte jag först dit kylaren och tog sen av den. Jag såg kylpastan, och jag visste inte då att det var dåligt att sätta tillbaka kylaren. Nu gjorde jag dock det.
Har kört med den i några veckor sen dess, och allt har funkat. Förutom några korta hack i spel när datorn har varit igång väldigt länge så skulle jag inte skylla något på höga temperaturer.
Fläkten har dock gått väldigt högt ganska tidigt, och därför tänkte jag kolla upp vad det kan bero på. Det är en AMD tri-core-processor (X3).
I det programmet jag använde för att kolla temperaturen fick jag då fyra olika värden:
CPU 82
CPU Core1 35
CPU Core2 35
CPU Core3 35
I panik tyckte jag då att 82 lät jävligt högt, började söka som ett as för att kolla på det, och insåg att jag nog hade sabbat värmeöverföringen med min fullösning. Kollade här http://www.pantherproducts.co.uk/Articles/CPU/CPU%20Temperatures.shtml, och ser:
AMD Phenom X3 70°C
Jag har läst allt det finns att läsa om kylpasta; hur man tar bort gammalt, hur man sätter dit nytt, vilket man ska ha, så jag rusade iväg och köpte kylpasta och kemiskt ren bensin. Rensade bort si så där 4 gånger fler än det stod att jag behövde, men glömde torka bort med mikrofiberduk, la på ett halvt okokt riskorn med kylpasta som en prick i mitten, enligt tillverkarens instruktioner, satte tillbaka allt.
Kollar jag samma program nu får jag:
CPU 81
CPU Core1 25
CPU Core2 25
CPU Core3 25
WTF?
Har jag fortfarande kritiskt hög temperatur på grund av något fel, eller har jag lyckats dra ner det från "helt ok" till "askallt"?
Alltså - vilken av värdena är det som är relevant?
Moderkortstemperaturen ligger enligt programmet på runt 45 grader, och det är den som gigabytes egna program meddelar... Är det kanske den som är relevant? Dn vet jag tyvärr inte vad den var innan.
(Med risk att "vb-sektioner - elektronik" är helt åt helvete fel forum...)Sv:Temperatur CPU?
Just temperatur och loggning är ett av mina stora intresse med PC.
Programarkivet:Temperatur med SMT 160-30
Programarkivet:4 st SMT160-30 tempgivare på GamePorten
Programarkivet:Parallellport experiment
Programarkivet:Testa Tempsensor SMT160-30Sv: Temperatur CPU?
så den första temperaturen är själva cpu:n och de andra tre är varje kärna och det är de viktigaste tempsen.