Hej! Som du ställer frågan verkar det som du redan har hårdvaran tillgänglig. Kolla i så fall om tillverkaren erbjuder ett API för kommunikation med enheten i fråga. Beror nog mest på vilka förkunskaper du själv besitter. Har du pysslat med PIC/AVR tidigare så är det den mest seriösa vägen att gå. Yes, tror båda korten Göran länkar till skulle fungera ypperligt till projektet. Sökte lite snabbt efter liknande kort före jag skrev mitt svar, men hittade inget bra. Du Göran har skrivit om dem här på PS tidigare va? Använt dem i många projekt? Har bara använt K8055. K8061 är nyare. Hej! Jag tänker direkt på en PC/LapTop och GamePort/Parallellport. Visst, gameporten är ju gjord för att läsa av potentiometrar och parallellporten är överlägsen när det gäller styrning/mätning. Problemet är att dessa portar, om dom överhuvud taget i finns kvar, är krångliga att styra från windows. Om det gäller Windows XP så är det inga problem.Hur det är med Vista och 7.0 vet jag inte. Nu har jag äntligen haft tid att kolla lite. Att hitta något kort som lämnar +-50mA ut är inte helt enkelt (i alla fall inte billigt, NI har några fina moduler, men dessa brukar kosta skjortan) Det enklaste är nog att använda sig av en mätvärdesomvandlare för att justera signalen. Rent principiellt tycker jag att det "knäppt" att styra flöde med ström. Jo jag har koll på skillnaden mellan ström och spänning. Oki ( no hard feelings) > Tycker problemet är intressant och skall lösas i princip med PC och GamePort. Detta kanske kan vara något? Får väl tänka om då 20 minuter, sen är det klart. En Adruino kanske kan vara något. Arduino är ju ett öppet projekt och finns många komponenter till den. Finns säkert någon på deras form som kan hjälpa dig. Har precis beställt min så jag vet ej om det funkar att göra som du vill. Ta och titta på http://www.arduino.ccStyra ventiler
Är det någon som har en idé på hur man kan styra ventiler från ett VB/C#-program?
Jag ska skriva ett program för att styra 3 hydrauliska kolvar.
Ventilerna som ska styras vill ha +/-50 mA.
Dessutom behöver jag input från 3 potentiometrar för att avgöra aktuellt läge för varje kolv.
/Dan TSv: Styra ventiler
Om du inte har hårdvaran behöver du ju nån slags sådan med minst tre vardera av A/D- och D/A-kanaler. Några extra (digitala) IO:n brukar inte skada, för av/påslagning av diverse extra godis :). En mikrokontroller, t.ex. nån ur Microchips PIC-familj, kunde funka som styrkort för projektet. Dom har A/D:n, PWM för styrning, usart för kommunikation osv smått och gott. Sv: Styra ventiler
En käck genväg är annars Vellemans byggsatser K8055 och K8061, där den senare nog motsvarar dina behov. Dessutom är det väldigt lätt att skriva egna program som kommunicerar med dom.Sv:Styra ventiler
Sv: Styra ventiler
Klarar du dig med 8055'an så är den löjligt billig nu för tiden, 399:- på Kjell exempelvis och lika löjligt lätt att skriva program. Bara att utgå från exempelprogrammen. Dessutom USB-anslutning.
Tycker att det låter klockrent till ditt projekt OM det skall styras av en dator.
Har själv bara använt dom i testprojekt. Har två stycken liggande, faktiskt.
Tror inte att det tar mer än en dag för dig att få det att fungera, sen får du trimma.Sv:Styra ventiler
Nej, jag har ingen hårdvara ännu bara kolvar, ventiler och potentiometrar.
Ja, jag ska ha ett datorprogram som styr i realtid.
Tack för svaren, jag ska kolla på förslagen och återkommer senare när jag har kollat lite mer.
/Dan TSv: Styra ventiler
Programarkivet:Parallellport experiment
Programarkivet:4 st SMT160-30 tempgivare på GamePortenSv:Styra ventiler
Sv: Styra ventiler
Installera
http://www.driverlinx.com/DownLoad/DlPortIO.htm
Sen är det bara att åka på.Sv: Styra ventiler
Problemet som jag ser är att kunna få ut en signal som varierar steglöst mellan -50 mA och +50 mA, så vitt jag kan se så kan man inte det på K8055/K8061.Sv:Styra ventiler
Sv:Styra ventiler
Verkar som frågeställaren inte vet skillnad på ström/spänning.
Djä.... trams att känna av strömmen. Osäkert och "knäppt"
mmm.... undrar hur Vi skall lösa detta ?
Låter som gammalt relä problem. Det var Vi örnar på 40:talet
Det har hänt lite sedan dess !Sv: Styra ventiler
Men enligt vad jag fått reda på så ska ventilerna styras med -50mA till +50mA.
Så knäppt eller inte så är det vad jag har att jobba med.Sv:Styra ventiler
Förstår Nu! ditt problem.. mmm....Tål att tänkas på.
<b>fått reda på så ska ventilerna styras med -50mA till +50mA.</b>
Det betyder ju bara att strömmen skall vända riktning.
Tycker problemet är intressant och skall lösas i princip med PC och GamePort.Sv: Styra ventiler
Det är väldigt få burkar som ens har en gameport, bara så du vet. Ingenting nytt säljs med en sådan iaf, parallellportar och serieportar är dessvärre och ganska utrotade.. :/Sv:Styra ventiler
USB bus-powered 16-bit, 4-channel analog voltage/current output device
http://www.mccdaq.com/usb-data-acquisition/USB-3102.aspx
Den var lite dyr iofs.. Sv: Styra ventiler
USB är ju klart väg att gå. Har inte lärt mig ännu hur man kommer åt den djävulen ! :-%Sv:Styra ventiler
Ardunio kan köpas i Sverige hos http://www.lawicel-shop.se