Jag funderar på att koppla ihop 6 LED (grön) men nu kommer jag inte ihåg hur man räknar ut vilken resistans man skall koppla in så man inte bränner kortet. Jag vill ha så starkt ljus som möjligt. Du vill väl koppla dom enskilt på olika pinnar då blir det. tack för hjälpen Sven. Jag gjorde så att jag parallellkoppla tre slingor a 2 led och 100 ohm på varje slinga. Värkar dock som första LEDn lyser starkare än andra. Antar att detta har med att LED ett begränsar strömmen till LED två. Är detta en korrekt uppfattning från min sida? mmm... testa att lägga motståndet på + sidan. Tack för din hjälp det funka fint. Problemet var att jag vissa att den ena resistorn var 1K och inte 100 ohm därför jag fick olika sken. Spänningsdelare heter det på svenska. Vad är det för specs på din lampa (spänning, ström)? har ingen spec på den. Det är en gammal glödlampa från en cykelbelysning. Satt två A(1.5V) batterier i serie. Där blev jag ställd . Tycker att din uträkning stämmer. Fattar inte vad som är fel häller. Multimetern visar 3V från första R till GND. Men mäter jag ström får jag noll. mmm.... mitt minne säger mig att gamla dynamolampor var på 6 V Oki på det, måste vara något religiöst. ;-) Jag går bet, med dom uppgifter jag har. lampan ligger på ca 1ohm så det värkar ju stämma eller. Det är väll lite resistans i själva lampan. 1 ohm det är åt helv. det betyder att den skulle dra 3 Amper Vid 3 Volt. 9 Watt Tack för er hjälp. jag kom att det var fel med. Anledningen till att lampan inte lyser är antagligen att den behöver mer än 100mW vilket den inte fick. Skit samma jag prova med vita lysdioder till mitt projekt. Det lös rätt bra med 11st. Efter att nästan blivet blind av allt bländande så har jag kommet fram till det ändå inte är tillräckligt. Bra Göran,det blir mitt svar också. Har fått min PC845 nu. har kollar på databladet men jag fattar inte riktigt. 1: Om Vi kollar på ben 1 o 2 på PC845 (Lysdioden) så tänder den vid 1.2 V och drar då 20 mA Oki, Tack. det var så jag tänkte. Det jag tycket var lite konstig var att symbolen för lysdioden likna mer en vanlig diod än en lysdiod. <b>Skall skriva en artikel när jag får detta att funka. Om jag får det att funka vill säga.</b> får det inte att funka. gjorde två tanke vurpor. Första att lägga i hop motstånden. Ändrade i inlägget till rätt värden.LED resistor beräkning
detta är den infon jag har hittat om LED:
vanlig grön LED
diode forward voltage: 2.2V
diode forward current: 20mA
Spänning från kortet är 5V
max ström är:
DC Current per I/O Pin 40 mA
DC Current for 3.3V Pin 50 mA
Mer info om kortet Arduino Duemilanove finns här http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardDuemilanove
[EDIT]
Vore bra om det går att lösa med några 100 och 1K Ohm motstånd då det är det jag har hemma.Sv: LED resistor beräkning
På 5 volts pinnarna
(5-2.2) / 0.02 = 140 ohm du kan köra med dina 100 ohm Dvs 6 st, ett för varje Led
På 3.3 v pinnarna blir det
(3.3-2.2) / 0.02 = 55 ohm om du har många 100 ohmare kan du parallellkopla 2 om 2 = 50 ohm
Kolla mitt gamla prog
Programarkivet:ElectroMate
Under fliken Ohm finns Led beräkning
Som jag förstår så vet du att det är viktigt att begränsa strömmen genom Led
Lägg begränsningsmotståndet på negativa sidan enl dom normer som finns.Sv:LED resistor beräkning
Är det det bästa om man bara vill använda en pinne?Sv: LED resistor beräkning
<b>Antar att detta har med att LED ett begränsar strömmen till LED två.
Är detta en korrekt uppfattning från min sida?</b>
Njaa borde inte bli så. Ojämnheter i LED:s Dvs den ena tänder vid 2 V och den andra vid 2.2
Enda lösning är att skaffa ett mindre motstånd. (standard 82 ohm)
Enl. denna uträkning så är 70 ohm optimalt. kolla denna site och mata in dina värde parallell.
5 2.2 (obs punkt som decimalavskiljare) 20 och 2 Led och välj parallell.
Fundera även på att koppla dom i serie då skall motståndet vara 30 ohm (standard 33 ohm)
Kolla denna sida
http://ledcalc.com/#calc Sv:LED resistor beräkning
Nu har jag en ny fråga till vår elektronik expert Sven ( Alla andra får givetvis svara med ).
Jag försöker skapa en Voltage Divider ( Vet ej vad det heter på svenska ) som omvandlar 5V till 3V. Men jag får det inte att funka. Min lampa lyser( Cirkelen med ett X i) inte.
enligt vad jag har kunnat se så är formelen Vout = (R1/(R1+R2)) * Vin vilket i detta fallet blir:
3V=(150/(100+150))*5V
<code>
100
___
100 100 ||___||
___ ___ | |
o------------o|___|--o---|___|o------o o------o
| | | ___ | |
o | ||___|| |
| | |
--- o 100 |
5V - | |
| ,---. |
o | X | ?????V |
| '---' |
| | |
o----------------------o--------------------------------o
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)
</code>
Efter lite mätande får jag fram att jag har 3V men jag får ingen ström. Varför det? Lampan är hel för kör jag 3V från anna strömkälla funkar det fint.Sv: LED resistor beräkning
Sv:LED resistor beräkning
All info jag kan ge tyvärr.Sv:LED resistor beräkning
Kirchhoffs lagar tycks vara tillämplig här
Samma fråga vad är det för lampa V resp WattSv: LED resistor beräkning
Mät spänningen över första 100 motståndet med lampan inkopplad.Sv:LED resistor beräkning
Borde funka ua.Sv:LED resistor beräkning
Sv: LED resistor beräkning
I så fall kortsluter den ju din spänningskälla helt.
Testa lägga en Vit eller Blå LED istället för lampan.
Edit:
Efter att funderat lite så kom jag på.
Dina kretsar är alldeles för högohmiga för att kunna driva en sådan last.
Byt ut 100 Ohm:arna till 66 ohm resp 120 Ohm så kan du möjligtvis driva en Vit Led.Sv:LED resistor beräkning
Det jag egentligen vill göra är att skapa en blixt. Min ide är laser trigga min Canon kamera.
När lasern bryts tas ett kort. Det finns två sätt att lösa det på.
Det som jag har provar är: Sätta exponeringen till ca 10sec och sedan snabbt låta lysdioderna lysa typ 10ms. Effekten blir som en blixt om rummet är mörkt. Fördelen med detta är att ingen signal behöver gå till kameran när objektet bryter lasern. Nackdelen är att man inte kommer åt kamerans blixten och behöver extern ljuskälla. 11st motsvara ca ½ av vad blixten gav (uppmät photoresistor ).
Alternativ två är att låta mikroprocessorn trigga kameran. Fördelen är att du kommer år kamerans blixt. Nackdelen är att du har två olika spänningar på kabeln 3V och 4V. mikroprocessorn ger 5V.
Det hela funkar så att du jordar slutare och fokus så tas ett kort.
Min fråga nu. Kretsen på länken nedan. Skyddar den så det EJ kommer att komma in 5V till kamerans 4V 3V pinnar? man vill ju inte förstöra en kamera för några tusen. Hur funkar transistorerna?
http://www.glacialwanderer.com/hobbyrobotics/?p=13Sv:LED resistor beräkning
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/b2b/init.do?shop=ELFA_SE-SV#toc=20431;
Den här skulle duga till ditt projekt
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/07536907.pdf (PC825) eller (PC845)
Fö tycker jag att ELFA:s nya layout och sökmotor är en katastrof, klass med Pelle:s ;-)Sv: LED resistor beräkning
Min microcontroller skall kopplas från säg pin 5 till pin 1 på PC845. Pin 2 till GND på min microcontroller.
Kan man köra utan motstånd eller skall den räkna på den interna dioden? Vad jag kan se står det ju Forward current 50mA vilket min contoller ger.
Samma fråga gäller på pin 15 och 16 på PC845. fast där kommer det nog vara 3 eller 4V i ställer för 5V som det är på controllern.
Obs. jag vill gärna inte göra fel. Tog ett tag att beställa chipet. Har dock haft det hemma ett tag men har haft annat att göra. Tror det tog ca 4 veckor att få.
Skall skriva en artikel när jag får detta att funka. Om jag får det att funka vill säga.Sv:LED resistor beräkning
Din controller lämnar ~ 4 V till ben 1.
Då måste du seriekoppla ben 2 till jord (GND på min microcontroller.) med ~ 140 ohm
(4-1.2) / 0.02 = 140 ohm.
På outsidan behöver du inte göra något ,bara koppla som om det vore en kontakt.
Obs du får inte dra mer än ~ 50 mA denna väg.(ben 16 o 15)
Behöver du dra mer än 50 mA så får Vi lägga en effekttrissa emellanSv: LED resistor beräkning
Vad är det för djä... "vibbar" Klart som fae... att det skall funka.
Världen är full av tappade bra ideer.
Fö Så vinner Tyskland mot Argentina skrivet nu 15:57
Men usch jag tycker illa om Tyskar Men !Sv:LED resistor beräkning
controll pin 5 -> pin 1 chip.
på chip pin 2 två st 100ohm parallella och en 150ohm i serie till dom = 200ohm sen till GND
(5-1.2) / 0.02 = 190 ohm.
är det att 200ohm blir för mycket?Är den så känslig?
testar jag med multimetern så får jag 5V från pin 1 på chipet till 150ohm på pin 2 på chipet. Så han släpper ju igenom ström.
på andra sida är det 5V på pin 16 på chipet och på pin 15 har jag kopplat en grön lysdiod till 150ohm sen till GND. Det funkar fint om jag kopplar förbi chipet.Sv: LED resistor beräkning
Andra takten vurpan var att jag hade satt chip 180 grader fel. Så kan det gå när man jobbat extra en lördag och tagit en grogg eller två.
Nu funkar det haft som jag vill. kör jag som jag skrev ovan med en lysdiod funkar det. Men när jag kopplar in det på kameran så vill det sig inte. kameran triggas inte.
För att trigga kameran så kortsluts en kabel. problemet är jag varken volt eller ström. för han tar kort på några ms så man hinner inte kolla på multimetern och i manualen till kameran står det ju inte precis.