Behöver jag till min båtmotor. Har precis fått igång den efter byte av en kolv, bladventilerna och nedre packboxen till vevstaken. Inte så kul och anledningen är övervarvning! Hej Igen 6000 varv är ungefär max.. Jag ska justera så jag ligger på 5600 med en person. En liten tanke angående att sätta fast saker på svänghjulet: jag vet nu inte hur tung din magnet är, men tänk på att för tung innebär en obalans som sliter onödigt på lager mm. En lösning kan vara att sätta motsvarande vikt (icke magnetiserad) på motsatta sidan av svänghjulet. Kollade på elfa.. Jo, fast jag tänker nog inte ränna runt med min bärbara dator monterad på akterdäck i 30 knop jämt.. Jag behöver det egentligen bara för att kunna köra in en ny propeller och lite då och då så det blir nog nån avmonterbar variant. HejVarvräknare..
Men.. En varvräknar helsike kostar ju 2000 spänn. och den klarar jag inte just nu..
Då kom jag på att en cykeldator gör ju precis det, och givaren är ju bara att montera på svänghjulet. Men... Den mest grundläggande funktion som finns i alla cykeldatorer i hela världen (varv per tidsenhet) visas ju inte på displayerna.. Km/t, sträcka och annat krafs.. Vem behöver det?
Inte jag ialf..
Hur stora pulser ger en sån där givare tror ni? För den kan man ju alltid fixa. Det borde väl vara fullt möjligt att haka på den på nån enklare krets eller rakt in i datorn? Behöver ju inte ha den jämt, bara prova ut en ny propeller..
Sven? Du brukar ju ha svar på allt sånt här..
Mvh
RickardSv: Varvräknare..
Så här skulle jag göra. Klistra på en vanlig magnet, typ dom som
brukar sitta på kylskåpsdörrar på svänghjulet. Sedan skulle jag monter ett
tungelement på så sätt att magneten passerar mycket nära.
detta tungelement kopplar ihop ben 25 och ben 11 på parallellporten
Nu är det bara att räkna pulser per tidsenhet RPM
Voila
Sven Sv: Varvräknare..
Jag har ett färdigt program som jag skruvat ihop
till en hastghets/distansmätare för SAAB bilarnas givare.
Kan lätt byggas om till din applikation. Vad blir det högsta
varvtalet du kommer/får komma upp till RPM (Revolution per minute)
undrar
DSSv: Varvräknare..
Sv: Varvräknare..
Mvh
/EE *funderar*Sv: Varvräknare..
Dom har lite färdiga larmkontakt paket som verkar fina. Upp till 5 cm
klarar den värsta. Verkar ju toppen.
Men det finns lite olika funktioner när dom är magnetpåverkade. Bruten,
sluten och växlande..
Vad ska man ha då rå? Sluten?
Mvh
Lagren har jag precis bytt så dom är sprillans. (Med tanke på att dom gamla hålt sen 73 så vore det fan om dom här la av av 5 gram obalans..):-)
Mvh
Vad ska man ha då rå? Sluten?
För datorns skull, skulle jag välja en som bryter vid magnetpåverkan.
6000 varv = 100 Hz dvs bryter vid varje 10 ms "njema problema"
Du kommer då att läsa binärt 127 vid varje brytning.
Ds