Hej ! Hej Hej Verkar intressant...skall försöka fixa fram en GPS i morgon och testa Hej >undrar om det finns färdiga kablar nmea till seriell, eller om man måste tillverka en själv Joan: jag har aldrig påstått att nmea är en kabel utan jag ställde mig undande om det fanns färdiga kablar mellan GPS och pc, jag ser allt för ofta kommentarer av ordgranskare etc, är inte det lite slöseri med energi och tid...eller Jag är ledsen om du tolkade det så, men när du skrev "nmea till seriell" så trodde jag att du menade någon "universalkabel" för alla GPS:er som pratar NMEA och så är inte fallet (de jag har sett har iaf varit olika). Olika GPS:er har olika anslutningar, men alla jag har varit i kontakt med (inte allt för många...) har levererats med en kabel för detta ändamål. Om du inte har någon sådan kabel går det säkert att köpa som tillbehör, vill man inte betala det rörvarpriset som den troligen har måste det vara väldigt enkelt att göra en egen kabel (kanske t.o.m. finns beskrivet i manualen?) om du bara får tag i rätt kontakt.Nmea
Är det någon som vet om det är möjligt att med VB kunna prata med GPS:er som har Nmea utgångar.Sv: Nmea
Ja det är inget hinder via Comporten Men !
Det gäller att begripa protokollet och kanske översätta till RS 232.
Om du kör sökning på tex Google på ordet Nmea så har du lite
att läsa. National Marine Electronics Association (NMEA)
här är en bra länk i ämnet.
http://www.kh-gps.de/nmea-faq.htm
Forsätt gärna tråden och berätta hur det går så kan
Vi skruva ihop ett program som läser NMEAS ASCII kod.
mvh
SvenSv: Nmea
Hittade det här VB programmet som du kan kolla in.
http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=28672&lngWId=1
mvh
SvenSv: Nmea
undrar om det finns färdiga kablar nmea till seriell, eller om man måste tillverka en självSv: Nmea
Har kollat VB programmet som jag refererar till.
Med lite layout justeringar så blir/är det ett kanonprogram.
Det finns givetvis färdiga kablar att köpa.Kolla hos Elfa
eller någon Nautisk affär.
Lycka till du får lova att berätta hur projektet går .
I VB programmet skall du köra NmeaAgent.vbp där är
alla delarna sammanfogade. Mycket intressant.
DSSv: Nmea
NMEA är ett protokoll och ingen kabeltyp, olika GPS:er har olika anslutningar, men det brukar följa med en kabel till de flesta som har en vanlig 9-polig DSUB-kontakt.
/JohanSv: Nmea
vet inte om jag missförstår dig men jag känner att jag måste kommentera ditt inlägg (:Sv: Nmea
/Johan