Hej! Tja vill du inte bygga det själv så kan du använda någon av dom modulen som Kjell & co har www.kjell.com Hej!Styra motorer, vänster-höger, upp-ner
Jag ska bygga ett program för att styra ett rör upp-ner, höger-vänster. Typ som en robot.
Vad ska jag använda för motorer/andra tekniska byggsaker för att det ska bli så smidigt som möjligt ?? Den ska bara röra sig upp-ner, vänster-höger, det är bara ett del av den som ska röra sig inte hela roboten så det behövs inte så jätte stora motorer.
XXXXXX
X X
X O X
X X
XXXXXX = ungefär såhär, O ska kunna röra sig inom X:en.
Hur bygger jag det lättast ? några idéer ??
Vilken port ska jag använda ? com, lpt, game ?? vilken är lättast att styra ifrån VB, win2000 ??
Sen undrar jag om det finns någe chip eller så som ger en gnista om man sönder tex. en 1 till den. (ska ha det också till min "robot")
Tack på förhand.
Något oklart eller har du någon fråna tveka inte att skriva så förklarar jag bättre, är lite trött nu....
//grunkanSv: Styra motorer, vänster-höger, upp-ner
Sen kan du använda stegmotor som finns lite var stans på äldre datorer (gamla floppy diskar)
Men det bero på vad du ska ha den till :)
Ska själv börja styra lite saker med datorn Sv: Styra motorer, vänster-höger, upp-ner
Jag har anänt gamla 5.25 tums disketstationer för att styra stegmotorer.
Du har en ganksa ok stegmotor sitter i dom, sedan så är all styrelektronik redan fixad. En av pinnarna använder dy för steg och en för fram och back. Med andra ord +5V På för fram 0V för back, pulsa för varje steg.
Jag har använt printeporten på datorn för att köra desa signaler till disco ljus
Kommer tuvär inte i håg vilken av pinnara på disketstationer som var vilket, men det borde du kunna hitta på nätet.
//Tobbe