Hej! Hej! Jag har precis som för mig att vi hade någon form av nollmodem mellan datorer som kommunicerade den vägen här förr just p g a spänningsfall på långa sträckningar. Får jag fram mer info om dem så hör jag av mig direkt, eller om någon annan hinner före. :-) Som sagt pröva själv men jag skulle inte lita på seriellkommunikation på 30 meter. En rak kabel fungera säker men om du drar den intill andra kablar, hissar, lysrör osv finns risk för störningar. Annars finns det en enkel liten grej som du sätter på din externa maskin:s com port och en liten grej vid din dator och så dit vanliga nätverk i mellan bara. Jag skrev att jag skulle ta upp den här tråden igen när jag sitter inne med facit och så är (nästan) fallet nu. Bra att det fungrade för dig, jag har en 37Meter lång nollmodemskabel Signaler genom lång kabel
Jag har för avsikt att ta emot signaler genom COM-porten från en extern maskin.
Problemet är att PC;n inte kan stå närmare denna maskin än 30 meter så det går alltså åt en minst lika lång kabel.
Kan man använda en så lång kabel för att skicka signaler? Finns det i annat fall utrustning som kan förstärka signalen?
Mvh
/StaffanSv: Signaler genom lång kabel
Det var två olika svar. Den bästa löningen är ju egentligen att testa själv. Jag tar upp denna tråden igen när jag sitter inne med facit.
Thanks anyway!
Mvh
/EESv: Signaler genom lång kabel
Använd korthållsmodem (tror att de kallas så). Då kan du ha kommunikation på över 300 meter genom seriellporten.
En skärmad kabel är också att föredra om det inte finns jordströmmar.
/Janne Sv: Signaler genom lång kabel
/jonberSv: Signaler genom lång kabel
Jag testade dock aldrig med enbart en vanlig kabel utan satsade direkt på två st korthållsmodem som Jan Eriksson tipsade om. De korthållsmodem jag använder mig utav är av typen MD-12 (som sändare) och MM-14 (som mottagare). Mellan dessa använder jag en kabel med två partvinnade trådar. Kabeln är också skärmad i ena änden. Det hela fungerar förträffligt. Kabellängden slutade vid exakt 52 m. Dessa typer av korthållsmodem klarar seriell kommunikation över flera kilometer om man så vill (enligt anvisningarna).
Jag kör med en överföringshastighet på 4800 baudrate.
Därmed är denna tråd uppföljd. Kan vara bra om någon annan Pellesoftare ger sig på något liknande projekt i framtiden.
Mvh
som har fungerat fint för mig upp till 19200bps, har haft den i nästan 8-10 år
och inga problem har visat sig under den tiden.