Nu har jag en gång för alla tröttnat på att ha en väsnandes burk bredvid mig. Jag vill ha en så tyst dator som möjligt! Captech har en modell som är byggd på standardkomponenter och som ligger på 17.5 decibel. Det ska man väl kunna slå? Hej Varför inte titta på Koolance ?? Vätska som rinner runt kan inte låta så mycke ?? Eller ?? kanske pumpen. 17,5db är mycket bra. Kanske för bra för att vara sant ? [Snip om CapTech. Det var deras mätning och inte min och var snarare som en referense] Int riktigt det du vill ha, men en ide på hur man kan göra: 100% tyst ? Omöjligt med dagens farter och mekanik! Hur skall datorn bli tyst med extrafläktar och "underclockning" ? > Hur skall datorn bli tyst med extrafläktar och "underclockning" ? > <b>100% tyst ? Omöjligt med dagens farter och mekanik!</b> > <b>Tips på cooler om du nu kör AMD (Vet att du inte gillar AMD) så kan jag rekommendera 80x80mm cpu-cooler från TITAN.</b> Titan cooler : http://www.titan-cd.com/d5t_n.htm Vill du slippa processorfläkt kan du alltid titta på denna processor: Lycka till med att "underklocka" för att få ner temperaturen så lågt att du slipper en fläkt ! Inte så dum till administrativa små klienter. Ingen höjdare för tyngre tillämpningar. Man bör notera att VIA vet vad de pysslar med. De var ju med och hjälpte Intel med P4:an. > <b>Titan cooler : http://www.titan-cd.com/d5t_n.htm</b> > <b>Vill du slippa processorfläkt kan du alltid titta på denna processor:</b> Viking Silent är inte det en Thermaltake cooler ? > <b>Viking Silent är inte det en Thermaltake cooler ?</b> Nu är det så att en cooler inte bara tillverkas för en processor och en låda. Det diffar som du kanske förstår. Optimal kylning vs buller får man fixa själv. Man ställer in varvtalet så lågt man kan utan att för den delen utsätta komponenterna för fördålig avkylning. Skulle man inte kunna ställa in hela datorlådan i ett isolerat och tätt skåp? För att få ut varmluften kan man ju ha långa slangar eller rör med en fläkt som då placeras långt bort från datorn, kanske i en källare! Kanske kan man också med ett filter ta in luft utifrån, främst vintertid då! Köp en märkes dator, dom e tysta. 0db ??? Men jag förstår vad som menas. Tja Men då behöver du en server, eller ? > <b>Köp en märkes dator, dom e tysta.</b> Dell bygger med välventilerade lådor, en stor fläkt och tysta agregat enligt den modell jag har föreslagit, tänk på att en stor fläkt ger ett större luftflöde vid lägre varv och därmed mindre oljud. Jag återkommer med detaljer när jag kollat upp för mitt eget bygge... hur som helst så jag titta i en fjutsi dator precis och där sitter en fläckt som suger/blåser via nätagg och sen nån plastmojäng ner på cpu. Dock är det en vanlig standrd p4 Jag har köpt en "Packard Bell iXtreme" o DEN e tyst som...ja ni vet väl. En sak som jag märkt är att det är lådan som låter mycket, resonansen från hd och fläktar ökas ganska radikalt av lådan. Hur kan en storfläkt ge ett stort löftflöde utan att bullra ? Behövs inte vara asfaltsmatta. Vanlig plåt eller plastskiva som limmas dit på insidan av lådans sidoväggar räcker. Kolla på Asus barbone system de är mycket tysta! >Nästa låda blir en SFF [Small Form Factor] och där lär det bli svårt med vattenkyling. > <b>Ett bra forum som borde passa dig:</b> Varför inte ta en lite enklare dator (typ DELL OptiPlex GXi),utan massa cpu-fläkter och sånt, montera ut nätaggregatet och istället använda en extern batterieleminator e.d. med 12 resp. 5 voltsutgång. Därför att externa batterielliminatorer lämnar sällan den mängden kraft som behövs för att driva en dator... HejProjekt Tyst dator
En sak som hade varit riktigt trevlig är en 100% tyst dator när man ställer den i Stand By. För att det ska fungera lär det krävas ett fläktlöst nätagg.
Så jag är intresserad av länkar och erfarenheter kring detta ämne. Gärna länkar där man kan beställa respektive produkter ifrån Sverige.Sv: Projekt Tyst dator
>17.5 decibel !! Mycket Mycket Bra
Vad begär du. 17.5 decibel är så nära tyst man kan komma.
Till att börja med så är det urlöjligt att sätta decimaler på decibel,
men det är inte ditt fel.
För att få en någotsånär referens så kan du beakta följande.
Referensenivå 20 microPascal = 0 dB sk Decibel A
1 m från källan.Sfärisk spridning
40 dB Tyst samtalston.
30 db Fickur , spinnande katt
20 dB Mycket tyst våning
10 dB Början till hörbarhet under normala fall,svag viskning
6 db Ett löv faller mot ett stengolv
Sfärisk spridning = 20 log R dvs på 2 meters avstånd ha
ljudtrycket 17 dB sjunkit till ca 10 dB
I luft är referensnivån satt till 20 microPascal
Det minsta tryck som man anser att människoörat kan
uppfatta vid 1000 Hz.
18 dB blir 8ggr högre tryck än 0 värdet för hörsel.
Sen kan man tillägga om det blev så tyst som 0 dB
skulle du lida av att lyssna på ditt eget hjärta.
90 dB Bilhorn ,rytande lejon på 2 meters avstånd :-)
mvh
SvenSv: Projekt Tyst dator
/JuhaSv: Projekt Tyst dator
Lådan:
Att Captech har lyckats med en lågbullrade maskin är att de har isolerat den. När man isolerar måste man tänka på att effekten blir som en termos. Värmen i lådan måste bort och då behövs ventilationshål. Bullret tar sig lätt genom ventilationshålen.
Hdd:
Jag gillar inte att man isolerar hårddiskar. De är idag redan påtok för varma utan vagga. Har servat en och annan Lappower maskin så jag vet vad vaggan ställer till med.
Cd/DVD:
Captech har inte haft med cd eller DVD vid mätningarna.
Mätmetod:
Captech påstår att de mätt enligt ISO7779-standarden. Detta får man ta med en nypa salt. För att kunna mäta så noga krävs jätte dyr mätutrustning samt ett ljuddöttrum. Vem har utfört mätningarna? Är det Captech själva skall man inte lita på resultatet. Lappower maskinerna skulle vara mycket tysta men de bullrade ändå! 17,5db ??
Vattenkylning kräver en avkylande radiator. För att effektivt ta bort värmen från radiatorn måste man trycka på luft med en fläkt. För att få en tyst dator med slutetvattenkylningssystem är ingen bra ide.
Däremot kylanläggningar som är kompressorbaserade brukar låta rätt lite. Vapochill lådor kan rekommenderas. Otrolig kylning. Minusgrader! Monteringen är knepiga och kladdig. Dessvärre är en Vapochill låda dyr.
Mittförslag:
Staga upp lådans chassisidor insida genom att limma dit plåt eller hårdplast bitar som är lite mindre än chassisidans. Detta absorberar vibrationer som kan leda till resonans. Eller måla hela lådans insida med Killercoat som används i bilstereobyggarbilar. Införskaffa en bra och tyst cpu-cooler. Byt ut nätagget mot en tystare. Se till att slippa extra fläktar i lådan samt cooler på moderkortet samt på grafikkortet.
Alt.
Bygg en huv och sätt över datorn.
Alt.
Compaq(HP) har rätt tysta maskiner. Bärbara datorer brukar vara rätt tysta de också!
Alt.
Problemet ligger igentligen i betraktarens öra. Ett alternativ till en tystare dator är att täppa till hörselgången. Hörlurar kan vara ett alternativ :-)Sv: Projekt Tyst dator
> <b>Vattenkylning kräver en avkylande radiator.</b>
Vattenkylning känns inte som ett alternativ (för mig) idag. Det verkar inte bli mycket tystare, blir definitivt dyrare och tar mycket plats. Nästa låda blir en SFF [Small Form Factor] och där lär det bli svårt med vattenkyling.
Dessutom verkar vattenkylning ha mer focus mot överklockning än mot tysthet.
> <b>Staga upp lådans chassisidor insida genom att limma dit plåt eller hårdplast bitar som är lite mindre än chassisidans. Detta absorberar vibrationer som kan leda till resonans.</b>
Japp, den delen kommer!
> <b>Införskaffa en bra och tyst cpu-cooler.</b>
Jag postade här för att få lite mer kött på benen inför sådana här val!
Tillverkare och modell? Strömförbrukning och ljudnivå? Mellan vilka intervall går den att styra? Inbyggd termistor eller extern? Jämförande tester mot konkurenter? osv. Det är sådan info jag är på jakt efter!
> <b>Byt ut nätagget mot en tystare.</b>
Vilket (väl??) inte löser problemet med att få en 100% tyst dator i Stand By-mode.
> <b>Se till att slippa extra fläktar i lådan samt cooler på moderkortet samt på grafikkortet.</b>
Japp, det är också planerat!
> <b>Bärbara datorer brukar vara rätt tysta de också!</b>
Min stationär PC har inte varit igång på ~1år. Jag har använt min laptop under den tiden. Det var när jag nu satte igång min laptop som jag insåg vilket oljud den för jämfört med laptopen!
> <b>Problemet ligger igentligen i betraktarens öra.</b>
Mnja!
Ändra till plural! *betraktarnas* Det finns en sambo och det finns gäster. Målet är en dator som inte låter i Stand By och som är väldigt tyst under drift. Utan några extrema ekonomiska utsvävningar!
Tyvärr är det mesta man läser på nätet riktat till kylning (för överklockning) och inte på tysthet!Sv: Projekt Tyst dator
http://www.overclockers.com/tips873/
Jag har planer på att bygga en tyst maskin, den kommer att vara baserad på en enda stor fläkt för all kylning (nio centimeters längst ner och ett bra flöde genom stora ventileringshål längst upp), en underklockad processor för att kunna sänka kraven på hur mycket kylning den behöver samt ett nätagg utan fläkt (i värsta fall får man bygga ett själv).Sv: Projekt Tyst dator
Det som låter är ju främst processorfläkten. Därefter nätagget.
Billigast är att smörja upp lagren med vapenfett (alt symaskinsolja) så försvinner förhoppningsvis mycket lager buller. Glöm inte moderkortsfläkten!
Tips på cooler om du nu kör AMD (Vet att du inte gillar AMD) så kan jag rekommendera 80x80mm cpu-cooler från TITAN.
Det finns nätagg. med en "knob" (ratt) som du bestämma fläktens varvtal med. Sv: Projekt Tyst dator
Skall du erhålla en tystdator skall man undvika allt som rör sig. Det som bullrar mest är ju luftflöde som klyvs samt lager buller. Det mekaniska i datorn skall elimineras så långt det går!
Drömmen är att slippa alla fläktar och mekaniska hårddiskar.
Tänk den dagen då de mekaniska hårddiskarna byts ut mot helt elektroniska utan rörliga delar.
Sv: Projekt Tyst dator
Genom att enbart ha en enda fläkt i hela systemet, att välja en lågvarvig hårddisk (inte prestandamässigt drömmen kanske) och ha passiv kylning på allt. Genom att underklocka processorn kan jag sänka driftspänningen och på så vis vinna några grader från den enskilda enhet i en hel dator som alstrar mest värme...Sv: Projekt Tyst dator
Nåja, med en smula salt då (märk väl, jag skrev 100% tyst vid Stand By, inte vid drift)!
Idag har jag en fläkt i mitt nätagg och en processorfläkt. När jag ställer datorn i Stand By (Windows Power Management) så stängs processorfläkten av (BIOS). Eftersom att mitt moderkort inte pratar med mitt nätagg så fortsätter det att gå vid Stand By. Om jag däremot byter fläkt i mitt nätagg till en med 3-pins kontakt och kopplar denna fläkten till moderkortet så stängs även den av vid Stand By. En 100% tyst dator alltså.
Nackdelen med detta är naturligtvis att själva nätagg inte vet om att datorn är i Stand By och fortsätter alltså att mata på vilket gör att den blir varm, således behövs alltså fläkten där!
Problemet går (vad jag kan se) att lösa på 2 sätt.
1) Ett nätagg utan fläkt.
2) Ett nätagg som är Stand By-"medveten" och som då på något vis har kontakt med MB/BIOS och vet när datorn går ner i Stand By. Jag har ingen aning om det finns någon sådan funktionalitet idag! Bland annat därav min postning här!
Nästa steg (under drift och inte Stand By nu alltså) är sedan att få processorfläkten obefintlig eller så tyst som möjligt. Trevligaste hade naturligtvis varit en ren kylfläns, men jag tror inte de moderna processorerna klarar sig med enbart en sådan. Möjligtvis med underklockning som Trash beskriver. Det andra alternativet är en kylfläns + en temperaturreglerande tyst fläkt. Och då blir problemet vilken temperatur man ska mäta och hur bra fläkten förhåller sig till att anpassa sig till den mätningen.Sv: Projekt Tyst dator
För tillfället kör jag en AMD Athlon 1000 MHz. Så en länk till fläkten du rekomenderar hade varit trevligt.Sv: Projekt Tyst dator
Denna har jag ingen länk på:
Glacial IGLO 2320, Cooling Fan Socket A/370 All PIII/Celeron AMD Up To XP2600 25dB 0.47 C/W
Med hjälp av lite Elfa komponenter så fixar du lätt en varvtalregulator så du kan optimera kylningen mot bullret.
Man kan byta ut sin org. nätagg. fläkt mot en 80x80mm fläkt med inbyggd varvatlsregulator om man inte vill modda allt för mycket.
Det skall gå att få datorn att stänga av sig helt då den går in i "Stand by" läge. Precis som på en bärbar. När du startar datorn igen så är du automatiskt där du var när den gick in "Stand by" läge. Sv: Projekt Tyst dator
http://www.via.com.tw/en/viac3/c3.jspSv: Projekt Tyst dator
Vad jag kan se så var det inget speciellt med de fläkten. Idag använder jag en Silent Viking 2050 rpm med 21 dB(A).
> <b>Glacial IGLO 2320, Cooling Fan Socket A/370 All PIII/Celeron AMD Up To XP2600 25dB 0.47 C/W</b>
Ska se om jag hittar något mer om den!
Någon speciell anledning till att du rekomenderar just de 2 fläktarna? De verkar ju inte speciellt tysta (29 resp 25 dB).
> <b>Med hjälp av lite Elfa komponenter så fixar du lätt en varvtalregulator så du kan optimera kylningen mot bullret.</b>
Sådant är jag inte intresserad av. Det är fler än jag som använder datorn. Man ska inte behöva skruva och moja för att den ska gå optimalt. Det ska väl en modern dator anno 2002 klara av att fixa själv! Annars är det baske mig något galet med den tekniska utvecklingen!Sv: Projekt Tyst dator
Vid en snabb titt så verkar den typiskt trevlig!
Ska kolla runt lite mer och se vilka moderkortsalternativ som finns till den!
Tack!Sv: Projekt Tyst dator
Är det en Thermaltake cooler så tycker jag inte att db angivelsen stämmer. Vi har tittat på var enda modell av Thermaltake och andra tillverkare. Och har funnit att Thermaltake låter som bara den ! Sv: Projekt Tyst dator
Stämmer bra!
> <b>Är det en Thermaltake cooler så tycker jag inte att db angivelsen stämmer.</b>
Ajdå!
> <b> Vi har tittat på var enda modell av Thermaltake och andra tillverkare. Och har funnit att Thermaltake låter som bara den !</b>
Jag kan bara jämföra med vad jag hade innan (någon noname) och jämfört med den så är Silent Viking tyst. Men visst hör man den och visst vill jag ha ännu lägre ljudnivå!Sv: Projekt Tyst dator
Ju större flänsarea samt ju större fläkt desto lägre buller och bättre avkylning erhålles.
De coolers som håller sig inom vårt kvalitetskrav är :
Titan D5T
Glacial IGLO 2320
De håller sig inom ramen för driftsäkerhet, rätt avkylning med lägsta buller nivå.
Titan fläkten varvar ca 3000rpm utan varvtalsregulering. Men med en Athlon 1000Mhz kan man nog sänka varvtalet kanske ända ner till 2000rpm.Sv: Projekt Tyst dator
Ale ThoorSv: Projekt Tyst dator
Eller sätt in skiten gaderoben och kör med en tun klient mot den = 0 db :)
/jonberSv: Projekt Tyst dator
Garderoben är kalas ! Men monitor signalen kan tappa kvalité. Några längre sträckor är inte att rekommendera. Sv: Projekt Tyst dator
Ingen monitor kabel bara vanlig nätverkskabel
EX:
www.dustin.se
Artikelnr: 5010035012
Ljudnivå 0 dBA Sv: Projekt Tyst dator
Inte roligt att spela spel på en tunklient!Sv: Projekt Tyst dator
Jag håller med, våra Compaq Evo D500 är (hyffsat) tysta!
Nu är jag inte intresserad av att köpa en ny PC. Jag har redan en. Jag är inte heller intresserad av att köpa en märkesdator privat.
Jag är inte heller intresserad av att flytta min dator eller delar av den någon annanstans!
Om nu en märkesdator är tystare än en vanlig, hur gör jag för att bygga min lika tyst? Det är ju uppenbarligen möjligt.
Jag inledde hela diskussionen med att jag vill ha en PC som ligger på samma nivå som den Captech säljer. Det verkar inte som om någon här sitter inne med informationen jag är på jakt efter så jag lägger ner denna tråd och letar vidare på andra ställen!Sv: Projekt Tyst dator
Enda jag hör är hårddisken o processor-fläkten...litegranna...
De e bra tycker jag, medans kärringens gamla härk låter som..." Hallå..Vem startade loket??..."
Har haft 2 PackardBell, 1 FujitsuICL, 1 Hewlet Packard..Tystast hittils e den jag har nu. (dock bara en 1 Ghz..snyft..) och på andra plats, den andra PB:n.
/JuhaSv: Projekt Tyst dator
Så jag stoppade in asfalts mator av samma typ som används i bilar på insidan av min dator låda.
Dom dämpar det ganska mycket och kostar inte många kronor, förhindrar inte kylningen nämvärt om man sätter dom på rätt stälen.
//TobbeSv: Projekt Tyst dator
Vitsen med en stor fläkt är att man bibehåller erfoderligt luftflöde med ett lägre varvtal. En mindre fläkt måste varva mer än den större för att förflytta lika mycket som den större.Sv: Projekt Tyst dator
http://www.asus.com.tw/desktop/dtpindex.htm
Eller Shuttle barbone system. Liten och mycket tyst!
http://www.spacewalker.com/german/p_barebones.htmSv: Projekt Tyst dator
Har en SFF(Shuttle ss51g) med Heatpipe vilket är en typ av vätskekylning, tror altså tvärt om det är svårt att kyla SFF datorer med enbart fläktar pga storleken.
Ett bra forum som borde passa dig:
SMALL FORM FACTOR & QUIET PCS
http://forums.sudhian.com/categories.cfm?catid=33Sv: Projekt Tyst dator
> <b>SMALL FORM FACTOR & QUIET PCS</b>
Suveränt!
Tack så mycket!Sv: Projekt Tyst dator
(=Helt ljudlös dator (om man bortser från hdd, CD och diskettenhet, vilka är nästan helt ljudlösa.))Sv: Projekt Tyst dator
Kan för övrigt berätta att jag tystat mina datorer effektivt genom att hänga upp diskarna i gummiband samt konstruerat en värmestyrd övervakning som varierar fläktarnas varvtal (eg motståndet på fläktarna), bägge burkarna är nu i mycket tysta, även jämfört med tysta märkesdatorer...Sv: Projekt Tyst dator
>Ungefär hur många ampere behövs för att driva en dator?
Jonber svarade > Förenklat P = U * I
NormalDatorn ligger på ca 200 Watt ger 200/230 = ca 1 Amper
Det innbär Maxload 20 Amper på 5 Volten 8 Amp på 12 Volten
Dvs 100 Watt till 5 volt och 96 till 12 Volt totalt 196 Watt
Sven