Hej! Hej Läs på lite om windows api:n eller om dos avbrotten... Vad menar du med "spyworks"?? Vad jag hört så är parralellporten enklast. Man måste nämligen ha en klockpuls till tangentbordet och då räcker inte com porten till, har jag hört. Jag kan ha fel. Denna klockpuls måste också programmeras in i programmet. Håller med... Bättre så... Annars sök på nätet, finns kanske drivrutiner...tangentbordet via parralellporten
Jag skulle vilja ha ett system där det "vanliga" tangentbordet är anslutet till vanliga tangentbordskontakten och sedan ha ett extra tangentbord som ansluts tex via parralellporten. När man skriver något på detta skall jag få in kommandon i mitt program (som läser av porten) men tecknerna skall inte skrivas ut på skärmen.
Är det någon som vet hur ett sånt protokoll skall se ut. Tex skulle detta kunna användas till att styra speciella funktioner i mitt program.
//JesperSv: tangentbordet via parralellporten
Det har blivit populärt att lära sig "spyworks"
Det går utmärkt at göra men jag tänker inte berätta hur.
SvenSv: tangentbordet via parralellporten
EV. Tror att du skulle kunna koppla den till com-porten istället. EnklareSv: tangentbordet via parralellporten
Vad är det för något?
Förtydligande:
Om du ondrar vad jag skall använda programmet till så är det streckkoder som läses i vanliga fall in genom tangentportsingången. Jag vill ha dessa koder direkt in i programmet utan att de har gått via tangentbordet. Detta för att jag behöver veta om siffrorna har gått in via tangentbordet eller via scannern. Om de har knappats in via tangentbordet så är det någon som försökt fuska!!! Om nu kortet matas in så skall datorn låsa upp sig, vilket jag redan kan då du nu har papperslappar med koder.
Detta skall användas på mitt internet caffe som jag brukar serva datorerna på. Då vill jag inte att man skall kunna komma in med någons annans kort. Jag kör Win98 på datorerna så det borde inte vara något problem med kommunikationen.
Har du någon annan lösning på problemet så får du jättejärna berätta hur den är. Jag är glad om jag slipper löda till någon fysisk koppling. Går det att lösa mjukvarumässigt så är jag glad!
//DataknutteSv: tangentbordet via parralellporten
Sv: tangentbordet via parralellporten