Ibland blir jag bara för... om du kopplar båda ingångarna till en NAND grind till jord så är det väl logiskt att utgången blir en etta... enda möjligheten att få en nolla på utgången är lägga ettor på båda ingångarna. Det vet jag väl, men som jag sa är ju ingångarna också på noll, även om de är kopplade till jord. Det måste betyda att det ständigt är spänning från ingångarna. Hur ska man isåfall kolla status på en ingång. jag förstår inte vad du menar! Hej det här har jag menat när jag skriver etta, och nolla Jag tycker också att det är konstigt. Jag har gjort en indikator med hjälp av en lysdiod, en transistor och ett par motstånd. På transistorns bas har jag satt ett motstånd på 100k. Alltså, när jag kopplar basen på transistorn till ingångarna lyser lampan, trots att alla ingångarna är kopplade till minus. Så här kopplar jag upp: Hej hmmm, ingen rolig koppling det där Detta är inget schema som jag bygger efter. Självklart är det ingen idé att försöka få ut något från ingångarna. Det är bara det att de uppkopplingar jag testar inte fungerar. Därför har jag testat lite olika. Dvs. bara suttit med en mätsladd och kollat hur det ser ut på alla ingångar. Så min fråga är, hur kommer det sig att dioden lyser när jag kopplar så här? Nu får du väl ge dig. Du bestämmer statusen på ingångarna. Jo så borde det väl vara. Alltså, jag ser mig inte som boven i dramat. Jag tycker att det är MYCKET konstigt att dioden lyser i kretsen som jag ritade. Tycker inte ni det? Hej Det kan ju vara så, får testa. Fast dioden lyser rätt så bra. Jag testade att sätta ett finger vid plus och ett vid basen på transistor då den var kopplad som nu, och dioden lyser. Eftersom strömmen måste ha varit mycket svag eftersom den gick genom min kropp är uppkopplingen antagligen rätt. Håller på att kolla igenom mina gamla trådar. Hej ! Tack så mycket för hjälpen. Jag tror det var nåt liknande jag försökte bygga men jag fick det inte till.4011
Hur kommer det sig att alla ingångar/utgångar på 4011B(CMOS) är logiska ettor? Det stämmer ju inte alls (jag kopplade alla ingångar till jord)
Jag testade på flera olika 4011-kretsar, men resultatet är detsamma
/JörgenSv: 4011
så här fungerar en nand grind:
in1 in2 ut
0 0 1
0 1 1
1 0 1
1 1 0
/JohanSv: 4011
Problemet är att jag har några enkla kretsscheman som beskriver hur jag ska göra en ocsillator. Inget av kretsschemana fungerar, ändå så har jag bytt ut de olika komponenterna. De är få, ett motstånd, en kondensator och två NAND-grindar som ska fungera som inverterare.
Nåja, jag luskar väl ut nåt tillslut.
självklart är väl ingångarna noll om du har kopplat dem till jord!
Följer med intresse Ert resonemang.Som sagt klart att
det blir en nolla på utgången om du kopplar ihop tex 1 o 2
Lägger du ut plus på dom så blir det noll på 3.
Skulle vara intressant att se din ritning,finns den i 501 :an ?
Nu finns det en fälla i det här 0 och Jord behöver inte vara det samma.
spånar
/SvenSv: 4011
nolla = låg potential (nära jord) = någonstans mellan 0 V och kanske 1 V
etta = hög potential (en bit över jord) = någonstans mellan 3 V och upp emot 20 V
Det måste vara ett tankefel. Jag har inte tid just nu men jag kanske ritar en bild så ni får se själva.
http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/krets.gif
Då lyser dioden
/Jörgen
ps. länken är inte klickbar för då fungerar den inte. fattade inte att uploadern bara var för ett visst forum ds.Sv: 4011
Oki Jörgen det såg inget bra ut, skall strax lägga ut mitt förslag.
Återkommer
du kan inte förvänta dig att få UT något från INgångar
för att få en sån krets att oscillera kan du koppla ihop ingångarna med utgångarna via motstånd eller kondensatorer, kanske rent av både och...
testa lite med olika storlek på motstånd och kondensatorer för att få olika frevener
ju mindre motstånd och större kondensatorer du använder desto lägre frekvens bör du få ut...
det kan vara lättare att få den att svänga om du använder flera av grindarna i kretsen
transistorn kan du koppla in via motståndet var du vill i svängningskretsen när du fått den att svänga
det är bara att testa lite olika kombinationer, men använd både in och utgångarna nästa gång =)
och en sak till, använd helst en mosfet transistor, den är spänningsstyrd, så slipper du suga kraft från och riskera att ingen oscillation uppstår...
Verkar ju lite konstigt. Men som sagt, det vore bra med ett förslag på hur man kollar status på en ingång
Resultatet kommer på utgångarna ben : 3 4 10 11 .
Vad har du för mätinstrumen ? Köp den klassiska 501 :an.
Då får du börja spjälka upp problemmet,anledning till
att lysdioden lyser är att det ligger mer än 2 volt över den.
Anledning till detta är att det ligger mer än 0.7 volt på
transistorns Bas, Varför ???
Mät med multimeter mellan Bas - Emitter vad får du för värde ?
Jag tror att du förväxlat benen på transistorn.
undrar
SvenSv: 4011
Mitt intresse för elektronik (och det mesta annat med för den delen) går i vågor. Nu var det ganska länge sen jag höll på med det (ungefär när denna diskussionen gick). Jag fick aldrig till nån oscillator. Vet inte varför. Jag byggde ju upp precis som det stod. Bytte ut kondensatorer och transistorer hit och dit. Jag tror också jag testade johans förslag angående mosfet-transistor.
Någon som har ett förslag på en oscillator till digitala kretsar. Jag ska använda den i mina ev. expriment, och det skulle vara bra att lära sig grunderna i digitalteknik. Eftersom jag bor i Oslo är det lätt att köpa komponenter, det finns ett ELFA-varuhus här. Förut var det svårare(dyrare), då fick jag köpa allt via postorder.
Eftersom jag har en del 4011:or så är det bra om kretsen använder den (om nu nand-grindar ska användas)
Tack på förhand.
Här är ett förslag på en enkel oscillator som funkar bra med CMOS (4011).
http://w1.500.telia.com/~u50013899/fyrkantOsc.gif
Om du har en bok som heter 501:an finns det en TTL-Fyrkantvåggenerator på sidan 84-85.Sv: 4011
Ska pröva ditt tips.
/Jörgen