Hej Har ADSL själv och DOCK en Gateway med inbyggd switch och det funkar alldeles utmärkt med t.ex. en web-server. Vet inte om det funkar med enbart en hub/switch, men kan du surfa med alla datorerna på hemnätverket så tycker jag inte att det ska vara nåt problem.Server med ADSL [Hamnade kanske i fel forum]
Jag undrar om det går att sätta upp en server när man har ADSL och ett Hemma nätverk?
Och hur gör man då om det går? Är det bara att plugga in datorn man ska använda som server i huben/switchen (jag har ingen router), och installera någon "web server"?
Och hur blir det sedan med adressen till datorn, blir det typ ip-nummret/namnet på datorn?
/Rickard
EDIT:
Räcker det att ha PWS som web server eller måste det vara nåt mer avancerat och vad finns det då för nåt mer (billigt helst gratis)?Sv: Server med ADSL [Hamnade kanske i fel forum]
Du loggar antagligen in på ditt ADSL-abonnemang med en av datorerna. Sedan startar du PWS:en, tar reda på din IP (yttre) och sen kan man surfa till den adressen.
Lättast är om du fixar ett konto hos www.no-ip.com (gratis) och fixar en egen adress, sen laddar du ner No-IP DUC (litet program som är gratis) och skriver in dina uppgifter där, då checkar den av mot NO-IP-Servern/30 min. och uppdaterar din IP. Då kan du uppge din adress istället.
Om det kommer en förfrågan mot en web-server på en hub så går den förfrågan till samtliga datorer på huben har jag förstått, så den dator som svarar upprättar kontakt med besökaren.
Kolla dock upp med din ISP om det är ok att göra detta då dom flesta inte tillåter det.
Lycka till
/Juha