Hej finns det nån härute som har byggt en egen fjärkontrol? Häftigt! Menar du mottagare? Nej jag ska bygga en ny fjär som ska kunna utfär agrejr utan att jag är där... Skulle rekomendera dej att leta upp lita gamla Allt om elektronik tidningar.... Där har dom massa roliga projekt... intressant.. jag har länge varit inne på att skaffa någon slags fjärrkontroll till min dator, detta var intressant... kanske man någon gång tar sig ett försök på att fixa detta. =) Man kan väl bygga en liten fjärrkontroll med IR-diod som, om man trycker på knapp 1, skickar iväg 1 IR-impuls, om man trycker på knapp 2 skickar iväg 2 IR-impulser osv. Hm... Eftersom att jag bygger Laserdome (eller byggd, pausat för obestämd framtid) så behövde jag sätta mig in i det här med ir...Bygga egen fjärkontrol!
Eller vet var man kan hitta information om det ?
/mvh
JonberSv: Bygga egen fjärkontrol!
Svara
Sv: Bygga egen fjärkontrol!
Säg till om ni försöker er på det så att man får en liten föraning hur svårt det kommer att bli. Sv: Bygga egen fjärkontrol!
Byggde en som specialarbete för nåt år sedan: http://www.zux.nu/default.asp?artikel=000034 Sv: Bygga egen fjärkontrol!
//MagnusSv: Bygga egen fjärkontrol!
Och så kopplar man in en fotodiod på paralellporten och gör ett prog somm kollar antalet pulser.
/JermySv: Bygga egen fjärkontrol!
För det första är signalen i 99,9% modulerad (1 = en fyrkantsform i snabb takt) för att undvika störning av andra ir-källor såsom glödlampor, solljus etc.
Så då kan det vara bra att ha en lämplig elektronisk krets såsom en 555:a eller liknande.
Men det klart enklaste alternativet är nog en AVR processor från www.atmel.com. Leverantör är www.elfa.se. Deras processorer är snabba (4-10 Mhz på de flesta), energisnåla samt billiga. Med Flash eeprom, vanligt eeprom samt ram. det een eepromet kan du skriva till under exekvering. Kolla databladen för detaljer.
För att programmera den så rekommenderar jag CodeVision för att programmera i c. Det finns en gratisvariant som har en gräns vad det gäller kompilerad storlek. Det programmet har adressen http://www.hpinfotech.ro/. Du genererar både assembler kod och binär kod för valfri AVR. Det finns dessutom en guide inbyggd som låter dig skapa ett projekt's gruner genom att fylla i hur du vill ha det med interupts på saker, hastighet etc. För debuggning rekommenderas atmels (se ovan) ide, som dock inte klarar c kod, så det är därför du får köra codevision.
För att modulera signalen så kan du ha en timer som PWM vilket ger en fin fyrkantsvåg för modulering. Sen använder du en and grind som drivare. (du kör and på fyrkantsvågen och datat). Nu har du ett antal ingångar/utgångar etc. som du kan använda och skriva automatiseringen kan du ju göra i c.
För hur det skall skickas kan jag dock inte hjälpa dig eftersom att jag körde UART (rs-232, inbyggd 1 - 2 i AVR) medans fjärrkontroller har lite olika protokoll som är specialgjorda. Den biten får du söka efter, jag har inte en aning om hur det skall göras. Kan tänka mig att det kanske finns kretsar som kan göra det jobbet åt dig, men jag vet inte. :)
Lycka till!