Hej Verkar juh vara en IC-krets av något slag.. men vad exakt det är för krets osv är juh svårt att säga... varför undrar du om man får fråga? Det är en god väns maskin som har sagt upp sig och inte vill vara med och leka. Det är svårt att hitta folk som kan denna maskin och ännu svårare att hitta någon ritning. Får du inget bra svår så kan ett inlägg i swnet.teknik.elektronik rekomenderas. Där brukar hänga duktiga människor inom teknik! HejKonstig grej: Vad är detta?
Är det någon som kan lista ut vad detta är?
www.borsholm.se/konstiggrej.asp
Den sitter på ett timer-kort (riktigt analogt) till en formspruta
(plastdetaljs tillverkningsmaskin). Maskinen är från 1970.
Tillverkare av kortet är ett företag hette BUHL och fanns i Köpenhamn. På
kortet står det: Seq Timerunit 68.
/JanneSv: Konstig grej: Vad är detta?
det var juh ingen liten grej heller... 2 * 5 cm ... Sv: Konstig grej: Vad är detta?
Det ser ut som en halvledare men jag är inte riktigt säker. Har inte analyserat detta på djupet, dvs börja rita av kretskortet. Min förhoppning är att någon kunde identifiera den lilla grejen. Att hitta en ny lär väl vara omöjligt men om man visste hur den fungerar så skulle man kunna skapa något som fungera av lite modernare komponenter.
Att modernisera hela maskinen skulle kosta runt 35-40 000:- så att hitta en billigare lösning skulle vara intressant.
Jag har fått tips om att det skulle vara "ungefar en 74LS138, dvs en 1-8 demultiplexer, bara det att stegningen inte sker digitalt, utan med pulser."
Om detta stämmer så gäller det att bryta upp pin-konfigurationen. :-)
Ingen som har en ELFA från 70-talet... :-)
/JanneSv: Konstig grej: Vad är detta?
Sv: Konstig grej: Vad är detta?
Tack för svaren. Vi monterar ett nytt timer-kort istället. Går lite snabbare. :-)
/Janne