Kom hem från jobbet igår, och mitt nätagg har rasat. Inte så skoj. Destu roligare att jag nu fick en anledning att köpa ett nytt, och därmed tystare! Mina förslag: Q-Tec gör fantasitska nät agg. 550W kostar ca. 850:- på nätet. Tror de var G-tek som jag beställde på men inte säker. onödigt att köpa ett nätagg på 550W om datorn bara drar 250-300W > <b>onödigt att köpa ett nätagg på 550W om datorn bara drar 250-300W </b> >onödigt att köpa ett nätagg på 550W om datorn bara drar 250-300W Saknar en kommentar från den i andra sammanhang så välorienterade/vältaliga RickardD. ! > <b>Saknar en kommentar från den i andra sammanhang så välorienterade/vältaliga RickardD. !</b> >Nja....... det där var en obegåvad , oteknisk åsikt /kommentar. Lite klargöranden behövs... >För övrigt följer ljud en logaritmisk skala. 12db + 12db != 24db, det borde ligga >Du kan ha hundra 15 dB fläktar igång Ja hundra vara ett sätt att åskådliggöra "Ta i". En liten miss bara, ljudets frekvens spelar in, vissa frekvenser uppfattas bättre av örat än andra.. Sedan så fungerar en datorlåda ungefär som en fjärde ordningens isobaric låda, den förstärker ljud! Om sedan lådan har dåliga resonansvärden (den flexar) så kan oljud förstärkas ytterliggare, så även om två 12db fläktar låter med 15 db tillsammans så kan övriga parametrar både tre och fyrdubbla ljudnivån på obekväma frekvenser så att man uppfattar mer oljud än vad mätapparatur registrerar. Visst är det så, specielt fläktar har en viss förmåga att interferera mitt tips är ett antec nätagg ur true serien, mycket stabila nätagg, iofs ganska dyra, men då får man kvalitet för pengarnaNytt nätaggregat - rekomendationer?
Jag har kollat runt en del på nätet och hittat ett som jag tycker verkar vara bra, en Zalman ZM300A-APF.
Zalman ZM3000-APF
<URL:http://www.zalman.co.kr/english/product/zm300a-apf.htm>
Dustin Pris 493.75kr
<URL:http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010044971>
Silent PC Review
<URL:http://www.silentpcreview.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=24&page=1>
Jag undrar om någon här har ett likadant, eller har någon erfarenhet av den. Alternativt om någon kan rekomendera något annat nätagg. Grundläggande krav är att det ska vara för ATX, klara AMD Athlon (som jag har nu) och Intel P4 (som det kommer att bli). Och framför allt, det ska vara tyst. Zalman har en ljudnivå på 20dB till 30dB.Sv: Nytt nätaggregat - rekomendationer?
Säljs på GTEK (www.gtek.se)
Nexus NX-3000 300W 22.2 db
Noise Control 250W nätdel 14-20 db (FÅR EJ ÖVERBELASTAS)
När du ändå är där så kan du ju komplettera med en:
Ljuddämpare för nätdel, silver
och en:
Noise Control NoVibes hårddiskvibrationsdämpareSv: Nytt nätaggregat - rekomendationer?
Kolla runt på nätet o checka vad som finns. Mens om sagt Q-tec är ett kanon agg..
/JimmySv: Nytt nätaggregat - rekomendationer?
Sv: Nytt nätaggregat - rekomendationer?
Instämmer! I synnerhet som att fler W ger mer värme vilket ger mer oljud, och jag vill ju ha ett som är så tyst som möjligt!
Jag är väldigt sparsmakad med hårdvara i min dator:Sv: Nytt nätaggregat - rekomendationer?
Nja....... det där var en obegåvad , oteknisk åsikt /kommentar.
om datorn bara förbrukar 250 watt så går ju aggregatet halft obelastat.
Dvs behöver inte anstränga sig, blir aldrig varmt.
jmf. idrottsman med god kondition. Kärnkraftverk vid låg belastning.
Beträffande dB så är allt under 30 dB dödstyst,så lågt att det är försumbart.
1 m från källan, avtager med kubiken för varje meter sk. sfärisk utbredning.Sv: Nytt nätaggregat - rekomendationer?
Obs att jag har så lite spacerader efter mitt inlägg !Sv: Nytt nätaggregat - rekomendationer?
Märk väl, <b>i andra</b> sammanhang! Jag har starka åsikter inom områden jag vet att jag har kunskap i! Elekronik är definitivt inte ett sådant! Däremot så <b>tror</b> jag inte att ett nätagg på 550W går att få lika tyst som ett nätagg med 250W fastän att man bara belastar dem, med låt säga, 200W vardera.
Men, detta är något som jag borde sätta mig mer in i!
> <b>Beträffande dB så är allt under 30 dB dödstyst,så lågt att det är försumbart.</b>
Däremot vet jag av egen erfarenhet att 30dB hörs! Jag har idag 2 fläktar i min låda (processor och nätagg) på vardera 12dB. Dessa hörs tillsammans för mycket för att jag ska vara nöjd!
Har läst runt lite på nätet, och hitentills så verkar det som om att jag kommer att följa Trash rekomendation. Den verkar vara ett bra köp!Sv: Nytt nätaggregat - rekomendationer?
>om datorn bara förbrukar 250 watt så går ju aggregatet halft obelastat.
>Dvs behöver inte anstränga sig, blir aldrig varmt.
>jmf. idrottsman med god kondition. Kärnkraftverk vid låg belastning.
Det jag menade var att det är juh onödigt att lägga ut pengar på ett 550W nätagg som säkert kostar mer än ett 250W agg...
självklart drar inte datorn mer watt än vad som behövs.Sv: Nytt nätaggregat - rekomendationer?
> Däremot så tror jag inte att ett nätagg på 550W går att få lika tyst som ett nätagg
> med 250W fastän att man bara belastar dem, med låt säga, 200W vardera.
> Men, detta är något som jag borde sätta mig mer in i!
Ett aggregat på 550W som belastas med 200W kommer sannolikt att vara kallare än ett 250W-aggregat som beslastas på samma vis, detta är för att 550W-aggregatet är dimensionerat för att kunne leverera 550W och är vid 200W förbrukning långt under sin arbetseffekt och därmed idealtemperatur. Det är därför det 250W-aggregat jag rekommenderade tidigare inte får överbelastas, det är ett 300W aggregat som har fått en sänkt maxlast för att de ska kunna arbeta "kallare"
> Däremot vet jag av egen erfarenhet att 30dB hörs!
> Jag har idag 2 fläktar i min låda (processor och nätagg) på vardera 12dB. Dessa
> hörs tillsammans för mycket för att jag ska vara nöjd!
30db hörs, men hur det hörs är beroende av ljudets karaktär. För övrigt följer ljud en logaritmisk skala. 12db + 12db != 24db, det borde ligga närmare 15db om jag inte mins fel. Och har du 15 db fläktljud i din låda borde du inte höra det så jag tror att den största boven ligger i lådans akustik och brist på vibrationsdämpning.
> Har läst runt lite på nätet, och hitentills så verkar det som om att jag kommer att
> följa Trash rekomendation. Den verkar vara ett bra köp!
DEt tycker jag med :-)Sv: Nytt nätaggregat - rekomendationer?
närmare 15db om jag inte mins fel.
En kommentar i sammanhanget när du adderar ljudkällor så gäller inte
att 2 15 db fläktar ger 30 dB bulller. Du kan ha hundra 15 dB fläktar igång
Ljudtrycket(det du registrerar med öronen) blir ändå 15 dB 1 m från källan.
För att få lite referens så motsvarar
30 dB Fickur, spinnande katt
20 dB Mycket tyst våning
10 dB Början till hörbarhet under normala fall,svag viskning.
Redan på 2m avstånd har en 15 db fläkt sjunkit till 9 dB dvs - 6 dB
ljudtrycket har halverats. 0 dB motsvarar trycket 20 micropascal
6 dB motsvara en fördubbling 12 dB blir då trycket
4ggr 20 = 80 micropascal 1 meter från ljudkällan.Sv: Nytt nätaggregat - rekomendationer?
>Ljudtrycket(det du registrerar med öronen) blir ändå 15 dB 1 m från källan.
Hmm... det där får jag inte att gå ihop.
10 fläktar ökar decibelgraden till det dubbla, men du menar alltså att det skulle bli 1/4 av ljudstyrkan en meter från källan?Sv: Nytt nätaggregat - rekomendationer?
Vi kan tänka oss att du placera 10 st i en cirkel med 2 m diameter
Du står i mitten av denna cirkel och kommer att mäta 15 db :s ljudtryck.
Som tur är det ju så. tänk dig två bilar som står och brummar med
50 dBA tillsammans skulle dom då generera 100 dB ljudtryck.
Smärtgränsen för örat är ca 120 dB dvs det gör ont.
Tre bilar enl mitt exempel skull vara rena döden.Sv: Nytt nätaggregat - rekomendationer?
Ett förstasteg för en tystare dator (efter att angripit de ljudnivåer kylningen genererar) är alltså dämpning av låda och stagning av flexibla delar i lådan...Sv: Nytt nätaggregat - rekomendationer?
med varandra så att dom alstrar ett tredje ljudfenomen på en andra frekvens.Sv: Nytt nätaggregat - rekomendationer?