Maxlängd på USB kablar är ju teoretiskt runt 4 meter, om jag nu skulle behöva en längre kabel, rätt mycket längre gärna minst 20 meter, hur kan jag göra då ? > <b>Maxlängd på USB kablar är ju teoretiskt runt 4 meter, om jag nu skulle behöva en längre kabel, rätt mycket längre gärna minst 20 meter, hur kan jag göra då ?</b> Jo, har tänkt på det också, men dom var lite väl dyra. Billigare att köpa ett nytt videokort med RCA ingångar, dock inte Hauppuages skräp (som å andra sidan borde säljas för "bortskänkes mot transportkostnad" ). Nä nu ska jag inte vara sån, dom har säkert gjort någon användbar hårdvara någon gång dom också... Lödde på en riktig elkabel 1,5mm², typ kulo. 10 meter verkar inte vara nåt problem. Jag har då använt en förlängningssladd på över 4 meter till en webbkamera och det fungerade helt felfritt, men jag kommer inte ihåg om sladden var 5 eller 10 meter lång... Verkar som om max är ca 10 meter, sedan hittar inte datorn kameran. Därefter funkar det ibland och ibland inte.Längre USB kabel?
Har ingen lust att ha en hel hög med USB hubbar på vägen. Och signalförstärkarna som finns att köpa är svindyra...
Bakgrund:
Jag ska använda webbkameror som övervakningssystem. I våran ideella förening så har vi stora problem med vandalisering och stölder, det är ett gym och alla medlemmar har egen "nyckel" så vi har ingen funktionär som kan vakta alla hela tiden. Därför har vi bestämmt att videoövervaka lokalen. Det finns bra programvara för det, men 4 meter kabel räcker ju inte så långt...
Jag har ett videokort med 3 rca ingångar + en S-video, vilket vore bästa lösningen då kan jag ha 300 meter kabel, och riktiga övervakningskameror, men det är ett happuage kort (eller hur skräpet nu stavas) och jag börjar ge upp hoppet om att få skräpet att funka stabilt. Därav tankarna på en enkel lösning med webbkameror.
Vi pratar begränsad budget och begränsat med arbetstid...
Är det någon som vet hur mycket extra processor som krävs när man har 4 webbkameror igång istället för 1 i taget ? Om en kamera klarar sig med 166 MHz, måste då 4 kameror ha 667 MHz?
Hoppas någon har en bra lösning, tack på förhand!Sv: Längre USB kabel?
En lösning kan ju vara att bygga ett TP-nät, och sedan använda TP <=> USB-konvertrar. Jag har sett sådana, men aldriga använt några, så jag vet inte hur bra det fungerar. Men kan ju vara ett alternativ att kolla upp!Sv: Längre USB kabel?
Men tack för förslaget, alla ideer är välkomna!Sv: Längre USB kabel?
Lite otympligt, men verkar ok...Sv: Längre USB kabel?
Men ett annat bra alternativ kan vara trådlösa webbkameror som börjat dyka upp på marknaden, signalen ska kunna ta sig genom väggar etc...
Mvh,
Thomas VanhaniemiSv: Längre USB kabel?