Min mormor säger att ojordade vägguttag ger mer strålning än jordade, stämmer det? I princip är det fel i det dagliga livet. På jordade uttag dra man Din mormor har rätt i det att aparater som är gjorda för jordade uttag oftast ger mer "strålning" när den är kopplad i ett ojordat utag eller sitter fel i ett jordat Det var ett typiskt "flummsvar" , vad grundar du detta på,samma trams som mobilmasterna Hej Funderade lite på det som stod i Andreas Hillqvists länk. Själv var jag med och mätte strålning från bärbara datorer för ett antal år sedan. Dessa hade extern nätaggregat med euro-propp (smal ojordad rackare som passar i både jordade och ojordade uttag). Skillnaden i strålning från den bärbara minskade med mellan en och två tiopotenser när vi anslöt en jordsladd från seriportens jord till det jordade uttagets jord.Ojordade vägguttag ger mer strålning?
//ThomasSv: Ojordade vägguttag ger mer strålning?
i allmännhet mer ström än till rakapparat hårtork.
Mer ström större magnetiska fält.Sv: Ojordade vägguttag ger mer strålning?
/jonberSv: Ojordade vägguttag ger mer strålning?
Vad är det för mystisk strålning du skriver om.Sv: Ojordade vägguttag ger mer strålning?
Svara
Sv: Ojordade vägguttag ger mer strålning?
Till Svenpon
Vet inte var du får din information i från men jag har faktiskt mätt mig fram till min. Dock så mätte jag på datorer och skärmar, sen med lite grunlägande ellära så......
/jonber
ps sven mobilmaster "strålar" faktiskt det borde väl du veta som varit "gröngöling" hela livetSv: Ojordade vägguttag ger mer strålning?
"Det kommer både magnetisk och elektrisk strålning"
Har jag inte helt fel så heter det elektromagnetisk strålning där den magnetiska och den elektiska strålningen alltid är vinkelräta mot varandra och styrkorna alltid är proportionella.
Jag uttalar mig inte om strålningen som avges från jordade/ojordade uttag, men om det jag skriver ovan stämmer så verkar artikeln inte vara av högsta vetenskapliga kvalité...Sv: Ojordade vägguttag ger mer strålning?
/CO