Har uppdaterat Programarkivet:363 som handskas med tempsensor SMT160-30 från Elfa. Härligt SvenP, jag har varit ute på att göra nåt liknande men inte haft tid o ork, mitt projekt e lite stilla nu när det e sommar o varmt:) Oki på det , det är fritt fram att utveckla vidare.Finns många vinklar på en plog. Sven: Jag har spånat på att bygga ut läs/skriv på varje port och då behöver jag, som jag kan se, en krets som har tex 10 ut/in portar med EN ut/in till datorn. Oki när du skriver 10 porta , så menar du väl 10 pinnar/stift på parallellporten ?. Hej, nej, jag menar inte riktigt så, jag spånar fritt nu: Ok förstår hur du menar.Om du för enkelhetens skull begränsar till 8 <<Ok förstår hur du menar.Om du för enkelhetens skull begränsar till 8 Har inte följt med här, men detta skulle nog gå att lösa med lite enkla vippor och portar! JAAAA:-) Precis så vill jag göra:) Har inte haft tid att kolla på detta, men grundtanken är ju att du använder en avkodare (3 pinnar in, 8 ut, eller 4 in 16 ut?). Sen så har du en etta, som du kan AND-a mot den signal du vill ta in. Det blir ett pytte-kretskort. Detta är svårt för min del då jag inte kan nått, som tex vad avkodare heter på elfaspråk (för denna typ av grej) löda ihop det e inga problem men att veta vad sakerna heter kan jag ej. Eller vid närmare eftertanke kanske man kunde göra så här: en avkodare (heter det så egentligen?) så att du får en etta mot den apparat du vill ha, sen kanske det finns nåt inbyggt i kretsen som kräver ström. Då kommer du ju bara få ut signaler när du har en 1:a. Med AND-a menar jag att du får en etta från en linje på avkodaren. Ok, vid eftertanke så tror jag att det e för svårt för min del så jag kör med 3 lpt portar, det borde väl gå med 3 sånna som klarar 2 på varje, då har jag 6 st, gånger 8 I/O på varje, 48 stycken in ut. det räcker.:) Jo, jag misstänkte nästan det... =)TempSensor igen
Har lagt till en förbättrad plottingfunktion. Kolla där TempData.exe .Sv: TempSensor igen
Men jag ska kolla in ditt, såg snyggt ut:)
tjingSv: TempSensor igen
Sv: TempSensor igen
Alltså programmet som läser temp läser på tex port 10 hela tiden men kretsen utanför växlar med lagom snabbhet i en loop, så alla sensorer kommer med och visas i programmet, med detta kan man läsa o styra mååånga flera simultant.
Det som behövs på styrsidan är ett relä som "fastnar" i läge på/av, inte som nu att det e på när styrströmmen är där o av när styrströmmen släpper.
Det jag inte vet nu är hur man ska kunna se flera tempvärden i programmet, programmet skulle kunna sköta styrningar o läsningar enbart, vilket e vad jag vill.
Om jag nu skulle vilja ha flera värden så kanske det går att skicka med ett värde från kretsen vilken port som för tillfället e aktuell, då kan du ju läsa in det som ett index.
Vad tror du?
/BSv: TempSensor igen
Beträffande relä så finns det ju relä som slår till vid första puls,håller läget tills
det får en ny puls då bryter det. 10 ut in går ju bra, men 8 blir enklare.
vid 10 får Vi använda någon av 14 16 17 pinnarna för utsignal.Sv: TempSensor igen
En krets som har 20 ben på ena sidan ( 10 för in o 10 för ut)
På andra sidan kretsen har du 2 ben, ena för in o andra för ut.
kretsen i sig har en loopfunktion som går igenom varje ben så att:
Ben1 på ena sidan kopplas med ben1 på andra, sen ben1 till ben2, ben1 till ben 3
alltså kretsen skall loopa och sluta varje ben för sig från ben 1 till ben 20.
detta behöver då enbart en port på parallelporten för läs o en för styr.
Se denna länk.
hem.passagen.se/benring/krets.gif
vafaaa.... blir fel i länken... samma länk nedan med url-tagen går INTE.
hem.passagen.se/benring/krets.gifSv: TempSensor igen
(Med ett PCI parallellportkort får du ytterligare 8 att spela med.)
så kan man lösa det hela direkt på paralleporten.Du kan läsa av alla in
sensorerna i ett enda svep,behövs ingen loop en Timer räcker.(iofs en typ av loop)
Med en switch kopplar Vi in relädelen och sänder ut order till dessa.
Nu säger Vi att alla reläer har dragit, när skall dom bryta ?Sv: TempSensor igen
(Med ett PCI parallellportkort får du ytterligare 8 att spela med.)
så kan man lösa det hela direkt på paralleporten.>>
Jag vet att det går att köra detta på parallelporten.
Men tänk så här: Om det är MÅNGA (20 tex) saker jag vill läsa av/styra så blir det för begränsat, min tanke är att kunna bygga ut detta med en extra extern komponent som switchar ett visst antal. som min bild.
alltså ska alla signaler switchas, både in o ut. vet inte om vi talar om varann här nu.
Om denna krets kan dela ut ett index per ben som datorn kan anv vore det bra.
kallas detta för en logisk krets?
<<Nu säger Vi att alla reläer har dragit, när skall dom bryta ?>>
Varje relä får sin impuls att dra, eller att bryta, reläet skall vara av typ som inte behöver styrström för att vara sluten.
/B
EDIT: Jag har läst lite mera o det kanske blir svårt detta inom ramarna för vad det får kosta. OM det nu går.
Jag behöver kanske fler kretsar? en som ser till att jag får en indexering, som kan sända ut min signal till rätt relä/sensor....
EDIT2: Jag stoppar detta nu för ju mer jag tänker på det desstomer inser jag att det inte går att få en indexering så datorn kan förstå vilken sensor/relä som det gäller.
Jag får återgå till att använda extra parallelportar, trots att det kommer bli begränsat, får väl ställa dit fler datorer då i så fall.
Relägrejen jag tänkte återstår iaf, så vad kallas dessa reläer som bara behöver en strömpuls för att sluta resp bryta?Sv: TempSensor igen
Du vill från datorn kunna säga att "jag vill kolla på apparat 5", skicka en 5a, och sedan få tillbaks nån slags insignal från 5an?
Ge mig lite tid att fundera kan jag nog komma på en liten lösning, det var ett tag sen jag höll på med sånt, men... det är väl som att cykla? =)Sv: TempSensor igen
o tvärt om, jag vill GE apparat5 en signal att dra reläet:)Sv: TempSensor igen
Sv: TempSensor igen
vad menas med AND-a?
Sen OR-ar du ihop allt.Sv: TempSensor igen
Sen har du AND-grindar för varje signal från varje komponent.
Ex. Du har två manicker som ger 8-bitars signaler, A och B. Du vill ha signalen från B.
Sen har du en två-avkodare (bara för exemplet). Du får alltså en 1:a på den kabeln du vill styra (B), och en 0:a på den andra (A).
Sen tar du varje signal som kommer från B och kör en AND mot B-kabeln från avkodaren. Eftersom B-kabeln från avkodaren är 1 så kommer hela B-signalen vara kvar. Du gör samma sak med A, men där har du en 0:a, och då får du bara ut nollor från A. Sen OR:ar du ihop A och B.
Det blir en del kretsar...
Avkodare har t.ex. nummer 137. kolla på 73-518-44Sv: TempSensor igen
Det kan vara så att det finns någon enklare lösning, jag är inte så överdrivet insatt i elektronik, bara fick upp intresset igen...och egentligen är det inte så svårt som det kanske låter, bara det att jag inte får ihop förklaringen så bra. =)
Jag tror jag fortsätter spåna lite på det. Återkommer om jag kommer på en bra lösning.