Hej, jag tänkte kolla om jag kan ordna en trippmätare med printfunktion, som en taxameter. Givetvis ,du räknar pulserna på tex kardanaxeln. Ska jag köra detta på en bärbar dator då? med smma typ av koppling som tempsensorn menar du? För att jag inte skulle ha nytta av en handdator i övrigt o då blir det dyrt:) >Vad använder jag för att läsa pulser? ah, låter soft, det jag mest undrade var vilken typ av hårdvara man använder, i o med att min bil inte har pulser i nånting annat än tändspolen:) mmm det finns olika sätt att lösa det,har aldrig gjort det på en bil, Hmmm, ja det går visst o spåna vilt:) Ja tungelemen kopplar/(bryter eller sluter) vid magnetisk påverkantrippmätare
Tex att ta en cykeldator och modifiera på nå vis eller om det finns billiga lösningar, ska ha det i firman för o regga åkandet mellan kunder.
/BSv: trippmätare m printfunktion
Vi har byggt en räknare för SAAB som fixar detta. Samma teknik som Tempmätaren.Sv: trippmätare m printfunktion
Vad använder jag för att läsa pulser?
Om jag skulle använda en bärbar så behöver jag inte bry mig om printning, det sköter ju sig själv:)Sv: trippmätare m printfunktion
Sv: trippmätare m printfunktion
Skriver en DLL som tar hand om och räknar pulser per tidsenhet.
Den är ganska lik den DLL som SMT160_30.dll ,gjorde en sådan till ett SAAB
projekt som blev ganska lyckat, tog pulser från SAAB:ens hastighetsgivare,
räknade ut distans mm. , du kan få hela projektet.
Har tappat din email skriv en rad svenpon@telia.com .Sv: trippmätare m printfunktion
Det jag behöver e då en pulsräknare på hjulet, kardan eller likn, (då kan jag ju bygga in en farthållare me:)
/B
(jag mailar)Sv: trippmätare m printfunktion
men gjorde en varvräknare till båtmotor.Där klistrade jag på en sån där
kylskåpsmagnet på svänghjulet och sedan pulsade jag ett tungelement med 5 volt.
Skulle testa att limma fast magneten på en av framhjulsfälgarna,där man
normalt sätter fast balanseringsvikter.Under testskedet får du kanske stå ut
med lite obalans,tror iofs inte det blir märkbart,små lätta magneter.
Sen blir det matematik ytterhjulet kör längre sträckor i kurvor.
Beror på hur noga du vill mäta.:-), En kardanknut kanske är bättre.
Man skulle kunna tänka sig en spegel på hjulet och en lysdiod ihop med fotodiod.
Man kan spåna hur mycket man vill.Ett bakhjul blir nog lättare.Sv: trippmätare m printfunktion
Jag vill bara få en sak klar:
Är det så att strömmen man lägger på tex fotosensorn(heter det va?) som får sin aktivering släpper genom en strömpuls varje varv?
det jag behöver göra då är en korrigering av det man får ut så den stämmer med hur långt jag åker.
tungelement skriver du, vad är det? påverkas det av en magnet? i så fall e väl det bäst? eller enklast iaf.
/BSv: trippmätare m printfunktion
Kolla Elfa art. 37-492-98 och 37-493-89 .
Det blir den enklaste lösningen. Läs info om dessa hos Elfa.