Hej igen (sven*s*) jag tänkte byta ut mina reläer till min elementstyrning mot triacs. Umm !,hur tänker du då, skall du dra ner spänningen till elementen Hej, njaa, jag tänkte att triacen skulle sluta o bryta precis som reläet. Ok med 10 amp. Då kommer frågan hur du skall kunna styra ut dom helt Jag vet alltså inte helt hur dessa fungerar, jag vet bara att dom skall vara bättre än reläer....eller? Reläer känns på något sätt tryggare när du skall bryta så pass stora Okej, jag kör nog vidare me reläer då.vilken triac ska jag ha?
Va in på elfas sida o kolla men det fanns så många, skulle du vilja ge mig rätt artikelnr på den som jag bör anv?
Fråga mig gärna om du behöver veta mera så du får rätt info.
Andra som vet kan ju givet tala om det oxå:)
/BSv: vilken triac ska jag ha?
dvs inte bryta/sluta, utan minska efterhand för att balansera temperaturen.?
Det första du måste ta reda på vilken ström/watt drar elementen max ?.
hur tänker du du göra med styrspänningen ? skall styras från datorn gissar jag.Sv: vilken triac ska jag ha?
tanken va att slippa knäppande reläer plus att jag fått för mig att en triac är mer säker och räcker längre.
elementen drar ca 4 amp st (1000W) jag har mätt upp dom, men det kan ju va säkrast o säga 5 amp.
tanken e o driva max två element så 10 amp per triac.
styrströmmen kommer från extern alt intern ström, helst vill jag slippa ha en adapter för o driva triac/reläer.Sv: vilken triac ska jag ha?
från datorn . En anna aspekt att du får kraftiga störsändare i huset,som du
måste ta hand om.
Jag skulle satsa på BT139-600 art. 72-018-17 15 A så du får lite redundans i systemet.
Har du ritning på förslag hur det skall lösas ?
Du måste verkligen angripa problemmet helseriöst, det står stora värde på spel.
Hoppas du har någon yrkeselektriker du kan rådfråga om elsäkerhet.Sv: vilken triac ska jag ha?
Jag är helt 200% seriös med detta och jag har en elfirma att rådfråga.
Det hela ska godkännas i sin helhet när det e klart oxå.
Men, ska jag köra vidare med mina reläer kanske?
/BSv: vilken triac ska jag ha?
strömmar som 4 amp.
Du kan ju rådfråga en elfirma vad dom anser om Triac och värmelement.
Sen själva Triackopplingen har jag ganska stor pejl på .Du skall använda befintlig
optokopplare för att lägga på resp bryta styrströmmen till Triac :en.Sv: vilken triac ska jag ha?
Ja det e ju tre ben på den, alltså blir en triac enpolig brytare? reläet jag har nu bryter båda polerna. känns ju säkrare då, om man inte har dubbla triacs.
ja tack då sven för nu har jag mer kött på benen:)
/B