Skriv här vad för önskemål ni vill ha när det gäller artiklar. Hade tänkt till att börja med: Hej, Det skulle vara kul att få se exempel på formulär i Flash, som kan hämta från och spara till en datakälla. Både XML och Databas är intressant. Gärna ihop med ASP.NET. Hej!!, Danne här;) Rätta mig gärna om jag har fel, men...Önskemål av artiklar
Ni som ska skriva artiklen kan skriva in här vilken artiklen ni kommer att skriva om så det inte är två eller fler som gör samma innerhåll :-)Sv: Önskemål av artiklar
1. Grunderna i Flash - allmän orientering i programmet, rita, lager, skapa symboler m.m. (ingen AS)
2. Enkel Actionscripting - symoler i detalj, knappar, enkla kommandon i AS, mer om lager etc.
3. Enkelt projekt - Skapa någonting enkelt i flash med allt som ingår i de föregående artiklarna och ev. lite till. (Med exempel och filer)
Ge gärna fler förslag på vad som kan ingå i dessa grupperingar.Sv: Önskemål av artiklar
Jag har funderat på flash ett tag, men vet itne vad det finns för program. Med program avser jag dels utvecklingsmiljöer, såväl som olika tillbehör för test, design och liknande. Kort sagt, vad behövs för att komma igång? Vad är gratis och vad kostar? Vilka alternativ finns och vilka fördelar har respektive?
Kan det vara upplägg till en artikel?
// JohanSv: Önskemål av artiklar
Sv:Önskemål av artiklar
du kan använda Macromedia Flash MX det är ett bra program som jag har fot i upplyssning:D
sen skulle jag villa få nåra tips sj va ska man ha för kodning i flash???
Mvh
DanneSv: Önskemål av artiklar
Det finns (vad jag vet) bara ett verktyg för Flash, och det är Flash!
Den senaste versionen heter Flash MX 2004 och är också känd som Flash 7. Denna är relativt ny, och jag vet inte hur många hemmabrukare som använder den, själv använder jag den tidigare versionen Flash MX (aka Flash 6).
7an kan man lada hem från Macromedia.com på en trial-period på en månad (sist jag kollade), sedan behöver man en licens, kostar nog en del. Denna version har jag tittat på lite och innehåller en hel del mer inbyggd funktionalitet som ska göra det enklare att göra just t.ex. formulär och kunna koppla dom till andra verktyg. Jag vet inte hur väl detta fungerar i verkligheten eftersom jag inte har testat det själv, men det verkar ju väldig smart.
Maromedia har ett paket, Macromedia Studio, som innehåller flera program för att underlätta användandet av flash:
> Dreamweaver (kodhanterare för att skapa webbsidor, support för dom flesta språken tror jag)
> Fireworks (design, integrera grafik)
> FreeHand (bilder och layout)
> ColdFusion (applikationer)
> och givetvis Flash.
Om man verkligen vill satsa på att göra mycket med flash kan det vara en bra idé att ha hela paketet, annars tycker jag att bara flash räcker rätt långt.
Värt att nämna är att Dreamweaver kan vara ett riktigt bra alternativ till FrontPage och InterDev. Jag har aldrig gillat FrontPage eftersom det alltid lägger till en massa skräpkod, och "hjälper" mig fast än jag inte vill ha hjälp. InterDev tar rätt mycket plats på HD, och har man ont om det så är det inte så kul. Kör själv Dreamweaver hemma och tycker att det fungerar riktigt bra, men jag ver inte vad den har för support för .NET, men funkar riktigt bra med asp.
<b>sen skulle jag villa få nåra tips sj va ska man ha för kodning i flash???</b>
Vet inte riktigt vad du menar med detta, men det är ActionScript som gäller för flash och det skriver man i verktyget. Man kan också blanda det med andra språk genom att skicka variabler fram och tillbaka mellan olika sidor (t.ex. .asp och .htm) och till och från en flash-film (.swf), men det är lite avancerat... kommer nog en artikel om det.