Tänkte försöka bli klar med mina nybörjar-artiklar under sommaren. Och för att få lite liv i flashandet och förhoppningsvis kunna inspirerera sådana som vill komma igång med det men inte har kommit till skott ännu, tänkte jag att vi kanske skulle kunna ordna en liten tävling till hösten. Vet inte om det är enkelt. Hmm om det blir något presentation för Pellesoft så kolla med Pelle. Varför inte tävla om den bästa Flash / Actionscript artikeln? Kan delta ifall det finns något bra verktyg för ActionScript och Flash med IntelliSense ;-) (givetvis IntelliSense för ActionScript) Klart att "man" är intresserad. Man kan ju bygga ut tävlingen åxå? Tycker om tävlingar... Men man måste väl lära mm fast gör man en artikel så finns det ett hinder jag kommer på. <i>Har man gjort ett spel exempelvis så har en person inte alltid lust att visa koden om man har slitit med den ett antal timmar. Mitt förslag till tema för tävlingen är att "bygga" en egen Adventskalender i Flash/Actionscript. ash det är vad jag har gjort i 4 år nu :D En presentation innehåller inte mycket kod alls, mycket "next frame", "previous frame", "stop()" och "play()". Efter att ha skrivit det tre gånger så tror jag man kan det rätt väl. Utöver det är det mest bara layout och animering. Detta har varit fallet i nästan alla presentationer jag har gjort. Tävling låter roligt om det inte blir för svårt. I dagsläget kan jag inte mycket om Flash. Programmet heter Macromedia Flash.liten tävling...
Är det någon som skulle vara intresserad av det?
Har ni förslag på vad tävlingen kan gå ut, så skriv det gärna. Jag hade först idén att man kunde göra en liten presentation av pellesoft, eller ett enkelt spel (av typen som Christer Gbg gör)...
Men vi ska iallafall försöka att se till så att det ine blir allt för avancerat för nybörjare.Sv: liten tävling...
Men kanske att man gör en studsande boll och/eller att det händer olika saker när man trycket på en knapp.
//Anna-KarinSv:liten tävling...
Han kanske vill vara med i tävlingen på något sätt :)Sv: liten tävling...
/mSv: liten tävling...
Speciellt om det handlar om att fnula ihop
<code>ett enkelt spel (av typen som Christer Gbg gör)</code>
ChristerGbgSv:liten tävling...
Tävling att göra ett spel/Presentation och samtidigt göra en bra artikel på hur man gjorde spelet och det.Sv:liten tävling...
sig Flash och Actionscript då... Hehe... =PSv: liten tävling...
Har man gjort ett spel exempelvis så har en person inte alltid lust att visa koden om man har slitit med den ett antal timmar.Sv:liten tävling...
</i>
Det är väl koden som är viktigast i en tävling? Inte hur spelet är...
Om Kalle skriver ett tetrisspel utan OO, men lite fräna funktioner och Nisse skriver ett tetrisspel i OO, med classer mm. Även han lite häftiga funktioner, men kanske inte lika fräna som Kalle. Då skulle jag nog ge Nisse priset.
/mSv: liten tävling...
Det finns många fördelar med att välja ett sånt tema.
* Alla känner till konceptet.
* Programmet består av en huvuddel och 24 underavdelningar (luckor).
* Likt pjäserna i schack, så går innehållet bakom dessa "luckor" att variera i det oändliga.
* T o m kalendern och luckorna själva går att design-a på en mängd olika sätt.
* Det är relativt lagom med tid kvar fram till 1/12 och mycket av detta är "mörka höstkvällar"
perfekt till att förslösa på kodande av sitt bidrag.
* Oavsett vem som "vinner" så ser jag fram emot ett gäng luckor att öppna varje dag under
december på era olika kalendrar.
Ar inte detta det fiffigaste, va? :-p
Skulle någon (mot all förmodan) välja att koda i något annat språk än Flash så kommer jag
givetvis lika nyfiket glämta på & snegla bakom dessa luckorna varje dag, såklart. :-)
ChristerGbg Sv:liten tävling...
Få se om det blir en flash eller annat.
Man kan börja sakta med en tävling typ presentation.Sv: liten tävling...
Som jag förstår er så är det ju koden som är det mest intressanta.
Christers förslag låter ju vettigt, där kan man välja att rikta in sig på det man tycker är roligt och dessutom få chansen att testa 24 olika varianter av saker, fast i mindre skala.
En dag kan man lägga en liten musiksnutt, nästa dag en rolig liten animation, en annan dag ett litet "skjut på snöflingorna"-spel, eller några julgranskulor som följer efter muspekaren.
Man kan göra det så enkelt eller avancerat man vill!
Och samtidigt lära sig väldigt mycket.
Jag tycker att det låter jättebra, dessutom har vi ett sista inlämnings-datum; den 1:a Dec.Sv: liten tävling...
Har ni tips på något bra program man behöver?Sv:liten tävling...
Det finns andra program som kan göra flash men den som jag skrev är den största