Om en hemsida strävar mot att uppfylla kraven för tillgänglighet, hur anses användning av Flash-animationer i det sammanhanget? Igentligen ska man inte använda flash till meny om det inte finns någon alternativ i HTML. tror inte det är så jätte bra att använda Flash för bilda som använder talprogram.Då dom bara tolkar html texten vad jag vet.Flash är ju bara en fil som typ bifogas. Men är alltså Flash okej om man ser till att menylänkarna också finns som vanlig html? Jag har för mig att jag har läst att senare versioner av flash ska vara bättre på att handikapanpassas. Jag vet inte hur det går till, men det kan kanske vara värt att ta reda på.Flash vs tillgänglighet
Bör det undvikas och/eller vad bör man tänka på?
Arbetar själv inte med Flash men ansvarar för en hemsida där kraven för tillgänglighet är viktiga och nu finns önskemål om att ha en animerad klickbar menybild. Om man ser till att alla länkar och all text som finns i flash:en även ligger som vanlig text är man "garderad" då?
Är det okej att ha Flash direkt på en ingångsida?Sv: Flash vs tillänglighet
De flesta har flashplugin men kan bli väldigt svårt om de har dålig synSv:Flash vs tillänglighet
Sv: Flash vs tillänglighet
I detta specifika fall kommer en vänstermeny bredvid även innehålla alla länkar. Kan man anse en sådan lösning vara okej?Sv:Flash vs tillänglighet