Hej, Hej i phpmyadmin har jag för mig att det alltid ser konstigt ut med åäö.Problem med ÅÄÖ i XML och Flash
Jag har skrivit en applikation där jag kan lagra en text i en databas via en ASP-sida, och sedan kan jag få ut ett XML-dokument med texten genom att gå in på exempelvis http://doman.se/getxml.asp?tag=sometag. Jag får då någonting som ser ut som nedan:
<code="XML">
<?xml version="1.0">
<items>
<item>här är en text som jag skrivit in via ASP-sidan och som ligger i databasen</item>
</items>
</code>
Jag använder sedan ActionScript i Flash för att läsa XMLen direkt från URLen, och kan på så vis få dynamiskt innehåll i mina Flash-sidor.
Nu till problemet: när jag via ASP-sidan skriver en text som innehåller ÅÄÖ visas inte dessa tecken i Flash-filen. Kollar jag i databasen via phpMyAdmin ser de konstiga ut, men om jag ÄNDRAR de konstiga tecknena via phpMyAdmin till Å, Ä eller Ö så fungerar det i Flash-filen!
Vad gör phpMyAdmin vid UPDATE som inte min ASP-sida gör? Databasen är en MySQL-server. Jag gissar att det har något med encoding/decoding/charset att göra, men har trixat en del med det utan att lyckas. Någon som har några idéer?
Tack på förhand!Sv: Problem med ÅÄÖ i XML och Flash
Det du kan testa med i flash:
System.useCodepage=true
använd den koden så sätter du flash till rätt teckenkodning, jag vet inte så mycket om funktionen har bara hört det.
Genererar du det från ASP... Är teckenkodningen verkligen satt till ISO-8859-1 det är svensk (Västerländsk) teckenkodning.
Några grejer du kan testa med