> <b>Vad skulle ni välja? Skulle ni totalnobba XP som OS för detta ändamål?</b> Är väl ingen direkt serverkunnig person, men om det handlar om en web/mail-server och priset har stor inverkan, så borde väl en Linux-installation vara ganska passande? > <b>Är väl ingen direkt serverkunnig person, men om det handlar om en web/mail-server och priset har stor inverkan, så borde väl en Linux-installation vara ganska passande?</b> ja, precis.. Linux är inget alternativ än så länge. > <b>En hypotetisk fråga: Om man har lincenser på en Windows server, men saknar installationsskivorna...Kan man låna en installationsskiva av tex grannen och installera med hans CD-key? Man har ju trots allt en giltig licens...</b> <b>Tycker du att Windows 2000/2003 är dyrt så kan du titta på om inte Windows 2003 Web Edition fyller kraven för MDaemon.</b> <b> >> <b>Tycker du att Windows 2000/2003 är dyrt så kan du titta på om inte Windows 2003 Web Edition fyller kraven för MDaemon.</b> glöm att jag tänker ringa till MicroCrap igen.. Sist jag ringde till demfick jag knappa mig igenom 100 nivåer i deras menyer, sen fick jag vänta i 30 min på att ens få svar. När jag väl fick svar fick jag prata men en inkompetent sak, som sa att han skulle be nån försäljare ringa till mig för att svara på mina frågpr. Sedan började han promota dera "partner program" i drygt en halvtimme, innan jag lyckades få tyst på honom. jaha, men då är XP verkligen inget alternativ heller...Val av OS i webb/mailserver
Ska sätta upp en "vanlig" dator som mail/webbserver på ett företag med under 100 anställda.
Mailserverprogget är Mdaemon.
Frågan är om Xp pro är ett dumt val av OS. Är det 2000/2003 server som gäller?
Det är ju en prisfråga åxå, där Xp är hälften så billig som 2k/2003 server.
Vad skulle ni välja? Skulle ni totalnobba XP som OS för detta ändamål?
Som webbserver tänkte jag köra den inbyggda IIS, den kan vara lite klurig att få till i XP, men jag har lyckats få till det tidigare, så att det funkar lokalt iaf.. Så jag tror inte att det blir ngt större problem att lägga upp företagets hemsida på den..
Senare Kanske vi vill komplettera med VPN-tunnlar, kan XP ställa till problem där?
Alla svar uppskattas...
MvH,
HbSv: Val av OS i webb/mailserver
Med 100% säkerhet skulle jag avstå från Windows XP som OS för en mailserver. Hela Windows XP är byggt och konfigurerat för att vara klient medans Windows 2000/2003 är byggt och konfigurerat för att vara ett serveroperativ.
Tycker du att Windows 2000/2003 är dyrt så kan du titta på om inte Windows 2003 Web Edition fyller kraven för MDaemon. Det bör gå att få svar på den frågan från närmsta MDaemon återförsäljare.Sv:Val av OS i webb/mailserver
Mail och web är ju något som (vad jag vet) ingår i de flesta distar.
Om inte annat så kan du ju köra med det tills du har kommit till insikt om vad du vill ha.Sv: Val av OS i webb/mailserver
För just mail/web så är ju Linux, eller enligt vissa, *BSD ett ypperligt val. Men nu har ju frågeställaren sagt att det är applikationen MDaemon som gäller och den snurrar vad jag vet bara på Windows.Sv:Val av OS i webb/mailserver
Så det måste vara ett OS från microcrap, trots att det svider...
En hypotetisk fråga: Om man har lincenser på en Windows server, men saknar installationsskivorna...Kan man låna en installationsskiva av tex grannen och installera med hans CD-key? Man har ju trots allt en giltig licens...Sv: Val av OS i webb/mailserver
Det beror på vilken licenstyp det är.
Har du licens så kan du ringa till Microsoft och få en ersättningsskiva för några hundralappar. Allt som har med licenser kan du ringa direkt till Microsoft Sverige och få korrekt svar på.Sv:Val av OS i webb/mailserver
Orkar inte leta fram en länk nu, men licensen för Web Edition tillåter inte att man kör någon mailserver på den. Du får i princip enbart använda den till IIS och MSDE (och SQL 2005 Express antar jag).
/JohanSv: Val av OS i webb/mailserver
Som webbserver tänkte jag köra den inbyggda IIS, den kan vara lite klurig att få till i XP, men jag har lyckats få till det tidigare, så att det funkar lokalt iaf.. Så jag tror inte att det blir ngt större problem att lägga upp företagets hemsida på den..</b>
Kör du IIS på XP klarar den bara 10 samtidiga anslutningar, det är troligtvis ett problem för dej. Exakt hur dessa "anslutningar" räknas vet jag inte, men jag har hört många säga att det är ett problem för siter med mycket få besökare. Vill du köra XP kan nog t.ex. Apache vara ett bättre val. Men som redan sagts, till en server bör du köra server-os.
/JohanSv: Val av OS i webb/mailserver
> <b>Orkar inte leta fram en länk nu, men licensen för Web Edition tillåter inte att man kör någon mailserver på den. Du får i princip enbart använda den till IIS och MSDE (och SQL 2005 Express antar jag).</b>
Surt sa räven.Sv:Val av OS i webb/mailserver
ÄN IDAG (1½ månad senare) väntar jag på att den där "försäljaren" ska ringa mig...
hmm.. Så nejtack, vad mig befarar kan Ms flyga o fara....Sv:Val av OS i webb/mailserver
Då får det bli W2000-server då. problemet nu är bara var man kan köpa en w2k licens. Det verkar itne gå o köpa längre... eller är det så att en w2003 licens är "bakåtkompatibel"???