man kan göra följande: Fick det här svaret i Elektronikforumet Nu har jag hittat det perfekta interfacet att börja med Det verkar som du kan det här! Spännande projekt, men jag gissar att du inte har tillräckligt bra nogrannheten i den gps:en för att kunna styra direkt. Båten kommer troligtvis svänga ganska kraftigt runt den tänkt rutten. För bättre precision behövs en bättre gps eller en givare som talar om vilken riktning rodret har för tillfället och/eller en kompass så att styrningen vet båtens aktuella riktning. <b>Programmet som styr "piloten" via serieporten - via relä +- 12 volt, En annan intressant läsning är Om jag förstått saken rätt, så kan jag ställa in Garmin GPS-en på att gå en "rutt" eller segla till en Waypoint. Den läser då av var jag är, sedan efter en liten stund om jag gör fart kan den också säga i vilken riktning (kompasskurs) jag går och med vilken fart (knop). Såg nu på http://www.gpsinformation.org/dale/nmea.htm att det finns en NMEA-sträng för styrning av autopilot som talar om hur man ska svänga (APB). Med den informationen behöver man inte tolka positionen alls, det sköts av mottagaren. Men jag tror fortfarande att det är bra med en givare som talar om aktuellt styr-utslag då jag gissar att motorn svänger olika fort beroende på belastning. Tommy din beskrivning är helt Ok taget. Obs Tommy du behöver inte köpa programmet förrän du ser att Eftersom du inte behöver avkoda positionen ser jag ingen anledning till att du behöver GPS DLL. Kolla in APB-strängen istället och försök avkoda själv. mmm... Får försöka hitta någonstans vad den innehåller. Jag har för närvarande min Garmin uppkopplad till min stationära dator via Com 1 porten. Oki då sprack meningen $GPAPB,A,A,0.10,R,N,V,V,011,M,DEST,011,M,011,M*82 Det här låter himla spännande! <b>Jag har för närvarande min Garmin uppkopplad till min stationära dator via Com 1 porten.</b> Det är med spänning jag väntar på nu , vad läser Tommy för värde ? För Er som är intresserade kolla Datum är skrivet dd mm yy 13 04 06 För dom som är intresserade av hur projektet framskrider Om någon gillar cirkelmatematik så kolla mitt uppskick Projektet framskrider så sakta. Projektet har nu tagit en annan väg. Sven Åke är en klippa En bild som visar hur projektet framskrider. Projektet har nu kommit till första skarpa test. Projektet är nu färdigt sista inlöddningar på prototypen har just blivit till. Jag ser med spänning fram emot prototypen, hör av dig om du kört fast.NMEA GPS Är det någon som vet hur
Jag har en Garmin 172C som har NMEA 0183.
Jag har även en gammal rorkultsstyrenhet ”pilot” som inte har några ingångar mer än 12 Volt.
Jag skulle vilja låta Garmin styra den så att den kan gå på en kurs och ev. en sk. rutt.
+ eller – avgör vilket håll servomotorn i piloten snurrar, och därmed också vilket håll den drar mitt roder.
Är det någon som vet var men kan få tag i ett sådant "interface" eller kan få det tillverkat?Sv: NMEA GPS Är det någon som vet hur
"Den har så vitt jag kan se RS-232 gränssnitt med NMEA data sträng ut
och även DGPS korrektionsdata.
Då är det ju bara att haka på en PC/MCU med lämpligt program
som läser av inkommande data, behandlar detta och skickar ut data till roder 'piloten'.
Då är dom grundläggande principerna klara.
Kolla hur protokollet ser ut koppla in på PC Comport
Skriva ett program som styr utsignaler via parallellporten med optokopplare.
Man styr in båten manuellt mot waypointen kopplar in PC autopilot
som ligger och småjusterar. Justeringarna styrs med timer
små korrigeringar kort tid och helt enkelt labba med tider som 12 V skall jobba.Sv:NMEA GPS Är det någon som vet hur
Har tagit hem och kollat.Detta skulle vara det perfekta för ditt projekt.
http://www.vader-abraham.com/gpssoft.htm
US$ 25 är värt varje dollar störe delen av jobbet är klart.Sv: NMEA GPS Är det någon som vet hur
Jag har varit inne på www.vader-abraham.com/gpssft.htm och kikat det fanns några val där.
Vilket av dem är det du anser skulle funka?
Programmet som styr "piloten" via serieporten - via relä +- 12 volt, är det ett speciellt prog. eller?
TommySv:NMEA GPS Är det någon som vet hur
Det skulle kanske fungera att lära programvaran hur mycket roderutslag en viss tids spänning till motorn ger, men då jag gissar att det varierar ganska mycket beroende på vindförhållanden är det nog ganska svårt.
/JohanSv: NMEA GPS Är det någon som vet hur
är det ett speciellt prog. eller?</b>
Programmet du skall ta hem är GPS DLL 1.0.2
Via parallellporten optokopplare- och 12 V relä.
Det programmet gör jag gärna (gratis) kul utmaning.
Har redan programmet i princip färdigt.
Till Johan som jag tänker ang styrning så får man börja med att + - 5 gr är Ok.
Sen blir det finlir.Gps lämnar ju ut Heading så fort man får fart på ekipaget.
Så det blir några If satser/villkor kring det värdet.
Man skriver in <b>Skall vara kurs</b> i en textruta sen jämför man Heading och denna skallkurs
Sedan får man via en Timer koppla på 12 volt under vissa tidsrymder.Sv:NMEA GPS Är det någon som vet hur
http://vancouver-webpages.com/peter/idx_garmin.htmlSv:NMEA GPS Är det någon som vet hur
Om båten sedan går åt fel kurs berättar den att jag ska svänga styrbord eller babord, detta skickar den ut som en NMEA sekvens.
Det finns piloter som sen går att koppla till detta ändamål, men har sen en del begränsningar inbyggda.
Jag har en gammal pilot som jag tänkte använda för ändamålet och den har i princip bars plus och minus 12 volt för att svänga endera hållet.
Således är det ett "tolkningsprogram" som förstår NMEA signalen och sedan kan skicka en ny signal till optokopplaren och berättar nu är det plus (babord?) och nu är det minus (styrbord?). Det behövs kanske en viss dämpning som SÅP var inne på , för att få lagom hastighet (tid) på utslaget.
Ju närmre rätt kurs desto mindre (tid) utslag.
Jag vet inte om jag krånglade till det nu eller?
TommySv: NMEA GPS Är det någon som vet hur
/JohanSv:NMEA GPS Är det någon som vet hur
Jag är inte så bekymrad över intrimmning.Man startar en vindstilla dag.
Kollar vad som händer.Har ganska god koll på tekniken.Vi hade nått liknande
på Helikopter som skulle hålla höjden under hovring över vatten.
Till att börja med var den så känslig så vi for upp och ner som ett korkflöte.
Vi/teknikerna "slöade ner reaktionen" så det funkade jättebra efter ett tag.
Samma problem som JAS datorn hade.Sv: NMEA GPS Är det någon som vet hur
du blir nöjd med resultatet.Det först som skall göras nu är att du
tar hem GPS DLL 1.02 från http://www.vader-abraham.com/gpssoft.htm
Installera på någon lämplig PC.
Det bästa är om du har någon gammal uttjänt PC med minimum Win 98 på.
Sen skall du provköra din Garmin mot GPSMonitor.exe
Du får förmodligen skaffa en 9 polig Sub kontakt till Com1 porten.
Sen är det bara att åka.Sv:NMEA GPS Är det någon som vet hur
/JohanSv: NMEA GPS Är det någon som vet hur
Tycker GPS DLL är tilltalande i ett inkörningsläge därför
att där får Vi just Heading på ekipaget.Dvs egentligen en kompass.
GPS DLL är i princip gratis och väl genomarbetad.
Sen håller jag med dig Johan att Vi måste nog försöka få koll på roderläge.
Skulle kunna tänka mig att Vi känner av hur många grader/sek som kursen ändras
och döpa den gr/sek till roderläge.Det blir nog svårt att sitt här hemma utan en Garmin
Vi får väl se vad den gode Tommy skriver i ärendet.
Jag är beredd att bistå med VB kod och teknisk rådgivning
ang parallellporten optokopplare mm.
Skall kolla bla mina båtvänner om jag kan låna en Garmin och börja testa här hemma.
Edit: Ahhh hittade det direk Oki den strängen är ju bäst då kan Vi skippa GPS DLL
$GPAPB,A,A,0.10,R,N,V,V,011,M,DEST,011,M,011,M*82
where:
APB Autopilot format B
A Loran-C blink/SNR warning, general warning
A Loran-C cycle warning
0.10 cross-track error distance
R steer Right to correct (or L for Left)
N cross-track error units - nautical miles (K for kilometers)
V arrival alarm - circle
V arrival alarm - perpendicular
011,M magnetic bearing, origin to destination
DEST destination waypoint ID
011,M magnetic bearing, present position to destination
011,M magnetic heading to steer (bearings could True as 033,T) Sv:NMEA GPS Är det någon som vet hur
Jag har en bärbar som kan fungera när vi kommer så långt.
I min instruktionsbok för GARMIN 173C står det följande:
Externa Instrument:
Följande format kan användas för anslutning av externa instrument: GARMIN eget GSD20- och dGPS-format, NMEA 0183 version 3,01 och RTCM SC-104 in (version 2.0)
Följande meningar finns för utgångar för NMEA 0183, version 3,01 och senare versioner:
Godkända meningar - GPBWC, GPRMC, GPGGA, GPGSA, GPGSV, GPGLL, GPBOD, GPRMB, GPRTE,
GPVTG, GPWPL och GPXTE. Garminmeningar - PGRME, PGRMM, PGRMZ och PSLIB
Inte för att jag begriper något av det, men så står det.
Jag kan bara säga att jag är maskintekniker med mycket liten kunskap i NMEA mm (kan lite Basic, det är allt)
Jag har en GARMIN GPS Interface Specification PDF på 67 sidor (engelska) kan den vara till någon hjälp så mailar jag den gärna.
TommySv: NMEA GPS Är det någon som vet hur
Då kan du ju ta hem GPS DLL och koppla upp dig i köket.
Du måste ha VB Runtime på din dator , men det har du säkert.
Kör GPSMonitor.exe och kolla vad som händer.
Ang Pdf filen . Ja gärna svenpon@telia.com Sv: NMEA GPS Är det någon som vet hur
Det skulle vara kul om du slänger in ett mess i den här tråden nån gång då och då och berättar om hur det går, och vilka val du gör (jag gissar att det här projektet kommer att ta ett litet tag).
Lycka till/följer progressen med stort intresse!Sv:NMEA GPS Är det någon som vet hur
Det är med spänning jag väntar på nu , vad läser Tommy för värde ?
när han kör GPS DLL och GPSMonitor.exe.
Kommer det vettiga värde där kan jag göra ett simulationsprogram som
simulerar vad som händer i båten vid olika farter och kurser.
Projektet är jätte intressant och kul att jobba mot.Sv: NMEA GPS Är det någon som vet hur
Ja det har så här långt fungerat bra.
Läser
Lat 55 57,67
Lon 12 46,6926
Tid fix 103654
Datum Fix 130406
Fart 0
Kurs 221,9
Höjd 12,8
Antal sateliter som spårats 6
So far so good.
TommySv:NMEA GPS Är det någon som vet hur
Programarkivet:945
Någon därute som snabbt översätter Datum och Tid.
Jag fixar det själv men ligger det där gratis så mummsar jag klart i mig.
Till Tommy dina koordinater stämmer perfekt. Dit kök ;-)
Har redan programmerat min robot. Så håll dig utomhus ;-)
Det kan eventuellt komma kloka inlägg från denna tråd (chansen är liten) ;-)
http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?p=124851#124851
Jag tänker alltså finns Jag !Sv: NMEA GPS Är det någon som vet hur
och tiden hh mm ss 15 16 02 men det skiljer 2 timmar, så när GPS DLL skriver 124310 är hon hos oss 144310.
Är det till någon hjälp tro?
Tommy
----------------------------------------------------------------------
Those are my principles. If you don´t like them I have others.Sv:NMEA GPS Är det någon som vet hur
kan kolla: Programarkivet:945Sv: NMEA GPS Är det någon som vet hur
Programarkivet:Kompass
Blir Ni sedan nostalgiska och har varit på sjön , kan Ni lägga denna .exe i Er Autoload
Programarkivet:Skeppsklocka TidvaktSv:NMEA GPS Är det någon som vet hur
Nu har Vi lösningen på hur Vi skall fånga nästa waypoint
Nu börjar arbetet med Parallellport Optokopplare Relä och Rorkultservo.
Ny layout
Programarkivet:945Sv: NMEA GPS Är det någon som vet hur
Vi skippar GPS DLL och plockar Nmea 183 data direkt.
efter uppload 75
Programarkivet:945Sv:NMEA GPS Är det någon som vet hur
Efter sisådär vardera 50 kontakter, ser det nu ut som om det är väldigt nära.
Själva styrningen är nu inne i utvecklingsskedet.
Det är med spänning jag ser fram emot första "testkörningen"Sv: NMEA GPS Är det någon som vet hur
Här har båten fått 2 sek order SB
Programarkivet:945Sv:NMEA GPS Är det någon som vet hur
Programarkivet:945Sv: NMEA GPS Är det någon som vet hur
Skall provköras utanför Helsingborg Råå Ven av Tommy Påhlsson
Skall bli intressant att höra hans erfarenheter från detta lilla projekt.
Programarkivet:945Sv:NMEA GPS Är det någon som vet hur
Allt är klart här för testkörning!
Tommy