Hej! Finns en mängd programvaror som fixar det... jag har använt NTI Backup några gånger och det funkar bra. Ett alternativ är att använda XCOPY, har själv gjort det i många år. Jepp... slänga in det i ett batch-skript och schemalägga det går ju alldeles utmärkt. Och låter man sen xcopy skriva sin output till en textfil så får man ju en logg med... ;) http://www.zipbackup.com/Förslag på simpelt backupprogram
Är i behov av ett riktigt enkelt backupprogram som ska köras på en server. Jag vill att programmet varje natt ska ta en backup på alla filer. Mediat som backupen ska läggas på är en extern USB disk. om något händer ska jag kunna ta USB disken och kunna koppla in i vilken dator som helst och hämta mina filer. Vill inte hålla på med Restore och annat trams utan filerna ska vara i klartext och användbara direkt.
Nån som har ett bra förslag?
Tack på förhand.Sv: Förslag på simpelt backupprogram
Dock har jag upplevt många problem med att använda externa USB-diskar som backupmedia då USB-tekniken inte verkar vara 100% säker för just backup speciellt om det gäller större mängder data
(vi har upplevt problem redan med datamängder från 2GB och uppåt)
Firewire är säkrare men absolut bäst har varit att slänga in disken i en släde direkt på IDE/ATA eller SATA bussen...Sv: Förslag på simpelt backupprogram
Jag brukar köra med följande växlar:
xcopy c:\MinaViktigaFiler X:\backup /S /V /H /R /Y /D
/JohanSv:Förslag på simpelt backupprogram
Exempel:
<info>
@echo off
xcopy c:\MinaViktigaFiler X:\backup /S /V /H /R /Y /D > X:\Logs\Backup_%date%.log
</info>Sv: Förslag på simpelt backupprogram
Om du kör XP så är dom användbara direkt eftersom XP hanterar zip-filer i stort sett som mappar.
Du får även komprimering av filerna vilket kanske är intressant om du backar till en disk med
begränsat utrymme.
Mvh/Olof