Hej, Du ska nog exportera till något vektorformat; illustrator, eps, svg. Hej, Ok, om vi säger så här; varför ska du ha det i ett rasterformat? Som jag skrev först: Jag ska ha den som bakgrundsbild i ett program. Programmet lägger sedan upp data ovanpå bilden. Tips 1: Försök hitta någon slags komponent som kan rita upp i vektorformat, och exportera till det istället. Då ska du få mer eller mindre perfekt bild varje gång. (tror inte de flesta komponenter kan använda dwg-filer) Hej och tack för dina tips.DWG filer och små cirklar
Jag har CAD ritade DWG filer som när de visas på skärmen (i den zoom nivån jag vill ha den) innehåller relativt små cirklar. När jag skriver ut filerna på skrivare eller som PDF blir de bra men när de visas på skärmen så blir de små cirklarna fula och ojämna. Jag använder skärmdumpen från CAD programmet för att skapa en .BMP bakgrund till ett program som sedan ska visa olika information ovanpå denna BMP bakgrund.
Finns det något litet bra och billigt (helst gratis) program som kan visa DWG filer på skärmen på ett sätt där även de små cirklarna blir runda? Alternativt ett sätt att konvertera till ett annat format som visar cirklarna rätt.
Jag har nu provat kanske ett 20-tal olika program men alla beter sig på samma sätt.
Orsaken är förmodligen att cirklarna visas som polygoner och det blir avrundningsfel på väg till skärmens raster bitmap. Möjligen använder alla DWG viewers samma library (?).
Jag har också provat att ta en skärmdump från acrobat reader, som ju ser bra ut vid första anblicken, men när jag visar utan smoothing så blir det också fult (inte på riktigt samma sätt dock) och när jag har smoothing på så blir bilden inte svart vit utan cirklarna (även större cirklar) blir i en gråskala som inte heller på ett enkelt sätt kan göras om till snygga svartvita BMP filer.
Några tips?Sv: DWG filer och små cirklar
Sv:DWG filer och små cirklar
DWG är ett vektorformat. Jag ska bara komma på hur man kan visa det på bästa sätt i ett raster format.
Jag ser nu att senare versioner av AutoCad har kommando som heter WHIPARC och FRACTRES (eller något i den stilen) som sätter hur cirklar visas på skärmen. Verkar vara precis vad jag behöver. Konstigt att ingen viewer har denna inställning.
/RubenSv: DWG filer och små cirklar
Sv:DWG filer och små cirklar
Bilden representerar en silo anläggning för lagring av spannmål och datan är temperaturer. Programmet jobbar med BMP filer för bakgrundsbilder som representerar den fysiska layouten på anläggningen. I den bilden visas sedan små textrutor med temperaturer på just den positionen.
Jag gör layouten på anläggningen i AutoCad eftersom det fungerar bra att göra just planritningar i. Dessutom använder jag dessa ritningar när jag gör inkopplingsanvisningarna till elektrikerna som ska koppla upp komponenterna.
För att slippa göra bakgrundsbilden en gång till med ett rasterbaserat program så visar jag bilden så stor jag vill ha den med AutoCad, gör print screen, klistrar in i IrfanView, croppar bort oönskat runt själva ritningen, tar in bilden i ett raster rit program och fyller i med de färger jag vill ha. Denna bild används sedan som bakgrundsbild.
En pdf på systemet finns här: www.liros.se/en/lantbruksteknik/documents/temperaturovervakn050309.pdf som förvisso endast visar en enkel demo bild.
Det här fungerar bra förutom att de små cirklarna som jag använder för att visa var temperatursensorerna finns blir helt ojämna och ibland i olika storlekar när de visas i AutoCad. Hittils har jag då helt enkelt ritat in cirkeln med det raster baserade rit programmet när jag färglägger bilden men det blir en massa onödigt jobb (jag gör nu underlag till två anläggningar med mer än 100 sensor linor i varje anläggning).
Nästa version av temperatur presentations programmet kommer jag att lägga in möjlighet att designa själva anläggningen direkt i programmet och därifrån automatiskt få ut dokumentation (inkopplingsritningar) och konfiguration (som idag också görs manuellt) och kanske även kunna räkna ut pris och materialförbrukning. Men det blir en annan dag...
/RubenSv: DWG filer och små cirklar
Tips 2: Print Screen är aldrig en bra ide. Det var flera år sen jag använde Autocad, men det borde definitivt finnas en "export"-funktion, där du kan välja ett vettigt format, och där autocad satsar allt på att få så bra bild som möjligt.
Tips 3: Jag antar att du alltid måste specialanpassa applikationen för att den ska veta var den ska rita ut temperaturerna? Eftersom bakgrundsgrafiken inte var så komplicerad kanske du helt enkelt kan rita ut den direkt i fönstret istället?Sv:DWG filer och små cirklar
Tips1: De exportförsök jag har gjort verkar att exportera cirklar som polygoner och det ger inget bättre resultat. Har inte hittat något bra format som jag kan hantera ännu.
Tips2: Print screen fungerar väldigt bra för mig eftersom jag då på ett enkelt sätt kan bestämma den slutliga storleken utan att göra en massa exporteringar och konverteringar. Gör jag istället en konvertering till bmp fil (eller tiff, png eller gif) så blir det ingen skilnad på resultatet jämfört om jag tar bilden direkt från skärmen.
Jag har nu sett att senare versioner av autocad kan visa bilden korrekt. Därför borde det ju också finnas någon viewer som kan göra det. Det verkar som att många av de program jag provat använder samma kod för att hantera dwg filen.
Egentligen borde det ju inte vara något problem. Dwg filen innehåller en definition på cirkeln med en x och en y koordinat och en diameter. Förvisso ska de skalas om och approximeras till en pixelposition i ett raster men man tycker ju att det åtminstonde borde bli samma resultat för cirklar med samma storlek.
Jag kanske kan göra på ett annat sätt: I autocad bilden lägger jag in ett kryss med en avvikande färg där jag vill ha min "lilla" cirkel. Tar ett snappshot med print screen och ersätter krysset i bmp filen med en raster baserad cirkel image. Ett sådant program behöver ju inte bli så svårt att göra. Förvisso inte vad jag tänkt mig när jag började försöka hitta en lösning på det här problemet. Men allts som går...
/Ruben