Hej Utan att skriva om programmet är det nog svårt. Den enda lösning jag kan komma på är att sätta upp någon form av proxy som skickar vidare all trafik till en mysql-server på en annan dator. Dvs. något som lyssnar på mysql:s port på datorn med klienten, programmet skickar sedan vidare trafiken till servern kan du inte installera programet på klienterna och konfigurera ODBC för mySQL servern på klienterna. Har du en ODBC-källa till databasen? I sådana fall ska du skapa en sådan på klienten som pekar på databasen på servern. Annars får du ändra i programmet så att det istället för att ansluta till localhost ansluter till serverns databas. Jag skall prova detta när jag kommer till jobbet...Använda ett program som ligger på Servern som använder en mysql-databas.
För många år sedan gjorde jag ett program till det företaget som jag jobbar på
det var tänkt att bara användas lokalt på en klient,
och nu vill de att vi skall lägga upp detta programmet på servern så att flera personer kan söka efter objekt i databasen...
Detta har jag gjort.
Jag har installerat mysql på servern
installerat ODBC på servern och kopplat den ihopa med databasen
jag har installerat programmet på servern
Och programet fungerar och pratar med databasen,
Allt frid och fröjd så långt. (när jag kör den på servern)
Nu till problemet, (Jag vet igentligen inte vad jag gör)
Jag har delat ut mappen som programmet ligger så att jag kommer åt den ifrån Klienten
Jag kan starta programet som ligger på servern.
men programmet kan inte hitta databasen.
Förmodligen letar den efter databasen lokalt på klienten.
Kan man lösa detta på något sätt, utan att skriva om i programmet ?Sv: Använda ett program som ligger på Servern som använder en mysql-databas.
Sv: Använda ett program som ligger på Servern som använder en mysql-databas.
Kan ju gå?Sv: Använda ett program som ligger på Servern som använder en mysql-databas.
/JohanSv:Använda ett program som ligger på Servern som använder en mysql-databas.
Tackar och hoppas att detta löser mitt problem.
Dennis