I Windows server 2008 så ser det ut att finnas en typ av loggar "Applications and Services Logs". Hittade hur man gör detta i powershell... Aja, får duga.Läsa applikationsloggar i windows server 2008
Jag är intresserad att läsa loggfilen Microsoft/Backup/Operational loggen via ett VBScript.
Jag vet hur jag läser vanliga applikationsloggen i windows men hur läser jag denna?
Hittar inte riktigt denna information när jag googlar.
Jag gör daglig backup vid midnatt och vill om jag inte hittar någon post innehållande "The backup operation has finished successfully." larma med ett mail.
Om det finns något bättre sätt att lösa detta säg gärna till :)Sv: Läsa applikationsloggar i windows server 2008
http://blogs.msdn.com/powershell/archive/2009/06/11/windows-event-log-in-powershell-part-ii.aspx
Har dock dålig koll på powershell och hade önskat använda vbscript istället...men men.Sv:Läsa applikationsloggar i windows server 2008
Så här gjorde jag för att få ut alla backupevents som inte är info senaste dygnet:
PS C:\Users\Administrator> get-winevent -LogName "Microsoft-Windows-Backup" -FilterXPath "*[System[Level!=4 and TimeCreated[timediff(@SystemTime) <= 86400000]]]"
Tanken är att skicka ett mail om det finns några rader i resultatet...