Har ett litet problem. Förstår inte varför det uppstår... Det går nämligen inte att öppna filen. Det står om att man ska kontakta systemadmin och det är jag. :s du får vara lite mer specifik. vem säger det? windows? excel? exakt vad är det den säger? Ok. Det är Windows som säger det när jag försöker öppna filen genom att dubbelklicka på den. Kan det ha något med arbetsboken att göra? Ok. Tack för tipset! Har bockat för detta alternativ i "Dela arbetsboken". Vi får se om liknande händer igen framöver. :)Rättigheter för en excel-fil
Så här är det:
Jag har en excel-fil skapad i Excel 2007. Den innehåller formler och massa med viktig data.
Jag startar filen, gör vissa ändringar, sparar den och stänger. Sedan, om ca 10 dagar ska jag redigera filen men då har jag plötsligt ingen åtkomst till denna. Efter en halvtimme bökande med rättigheter fick jag den att fungera igen. Det är inte första gången detta händer. Har säkert inget med Excel att göra men hur kan jag undvika såna problem?
Inga virus finns i datorn och inga oönskade program. Ingen hade åtkomst till min dator, varken fysiskt eller virtuellt, utan det är endast jag som använder den.
Förresten, det gick inte att ange rättigheter för hela mappen, det är nämligen flera filer som finns där som har samma problem. Jag fick gå in på egenskaper för varje fil och ändra på rättigheterna.
Någon kanske kan svara på min fråga? Jag vill gärna få veta varför detta kan ha uppstått och hur kan man ändra på rättigheterna på alla filer med en gång?Sv:Rättigheter för en excel-fil
Förvirrande!Sv: Rättigheter för en excel-fil
Sv:Rättigheter för en excel-fil
I meddelandet står att "filen är okänd eller kan vara skadat. kontakta systemadministratören".
Som sagt: inga virus i burken eller liknande. Själva filen är INTE skadad. Ändrar jag på rättigheter så funkar det prima.
Kom på en sak här. Sånt händer vid ominstallation eller om man använder filen på en annan dator. Då brukar jag lägga in Office när jag ominstallerar. En liten skitgrej som kanske spelar roll är att man får ange namn och initialer vid installation av Office. Just de initialer är kanske avgörande för att öppna filen som är skapad med andra initialer.
Duger förklaringen?Sv: Rättigheter för en excel-fil
Du delar arbetsboken från menyn:
Verktyg/Dela arbetsbok
Kryssa för eller ta bort alternativet som tillåter flera samtidiga användare.
Tipset är från IDG/kalkylprogramSv:Rättigheter för en excel-fil
Har även tagit bort initialer och författar info.
För nuvarande lämnar jag frågan öppen i fall någon kommer med andra tips.
Annars är jag ganska nöjd just nu. Jag återkommer i samma tråd i fall sånt händer igen.