Jag håller på att utveckla en rapport där jag vill visa innehållet i en gruppering i en sub rapport. HejVisa data från huvudrapporten i en sub rapport
Anledningen till att jag vill skapa en sub rapport är att jag utifrån de detaljer som ligger till grund för grupperingen vill skapa en ny rapport med avvikande layout för utskrift.
Exempel.
Detaljposterna innehåller ett antal bilmodeller som jag grupperar på bilmärke. Jag väljer att dölja detaljraderna för att skapa en snygg lista med aktuella bilmärken. Genom att anroppa en subrapport vill jag ta med mig de bilmodeller som tillhör det aktuella bilmärket och skapa en snygg rapport över dessa modeller och dess data/information.
Volvo
- S40
- S60
- S70
- V40
- V50
- etc...
Saab
- 9-3
- 9-5
- etc...
I min huvudrapport syns
Volvo detaljer->
Saab detaljer->
När jag klickar på subrapporten för volvo (detaljer->) vil jag få upp en ny rapport innehållande S40->V50
Att skapa on-demand rapport har jag klurat ut, men hur får jag med mig urvalen över till subrapporten?
mvh PerSv: Visa data från huvudrapporten i en sub rapport
Nu har jag inte testat detta men en rapport kan ju ha variabler i form av indata innan rapporten körs
I en subrapport så länkar man ju fält i mellan rapporterna med hjälp av kommandot change subreport link
som du finner om du högerklickar på en subreport i huvudrapporten
Där anger du ett fält i huvudrapporten vars data skall kopplas mot fält i subrapporten
Dock är detta begränsat till vissa typer av fält, men så länge subrapporten exekveras efter det att huvudrapporten har gjort sitt så borde det gå, i teorin i alla fall
/Markus