Testar CR för att få en uppfattning om programmet. Vad utvecklar du i för "miljö"? Jobbar med en databas som jag skapat i Access 2000 (Office 2003). Med VBA, menar du att du har skapat användargränssnittet i Access? I sådana fall, varför använder du dej inte av rapportgeneratorn i Access? Jo jag har skapat hela projektet med alla formulär och program under Access. Vad menar du med: Hej igen Johan! - Dynamiska promptar där ja i runtime kan välja parametrarÄR Crystal Reports det jag behöver?
Har kommit fram till att CR XI DEVeloper Edition är den version som borde klara mina rapporter.
Det tråkiga är bara det att man i User's guide ofta hänvisar till funktioner som finns i "BusinessObjects Enterprice"
t.ex på sid 451 Kap 23 där man beskriver hur man via en dynamisk prompt specificerar " a cascading list of values that you can shedule for updates as often as you like through BUSINESS VIEW MANAGER.
BUSINESS VIEW MANAGER ingår i BusinessObjects Enterprice.
Kan jag alltså inte välja ut min rapport med hänsyn till fler variabler om jag inte införskaffar BusinessObjects Enterprice ?
Rapport typ:
Välj bland anställda (lista med namn) därefter i samma prompt
Välj månad (bland månadsrapporter) osv.
Har heller inte via webben lyckats konstatera vad som är skillnaden mellan
CR DEV Starter Pack a 5963,33kr och CR DEV Solution Suite a 7231,11kr
Förresten så framkommer det ju enhel del kritik här avseende CR.
Tyvärr har det visat sig att när jag skriver ut med (VBAkod) print direkt via en wordmall så tar det alldeles för lång tid att få fram utskriften och dessutom så uppstår nån form av kollision så att jag måste gå ur formuläret innan jag kan begära nästa utskrift.
Min förhoppning är att mha CR slippa de problemen.
Kanske det finns bättre alternativ än CR eller Print via wordmall?
Tacksam om någon vill reda ut begreppen.
mvh / HarrySv: ÄR Crystal Reports det jag behöver?
Jag har använt CR 8.5 en del och tycker att det är ganska knöligt. Designern har lite skumma saker för sig enligt min mening, men det kanske är förbättrat i senare versioner.
/JohanSv:ÄR Crystal Reports det jag behöver?
Har klarat mig med VBA kod för programmen runt formulären.
Har .Net hemma, men har inte börjat använda det eftersom det skiljer sig så mycket från VB6.
Ha en trevlig helg
MVH/ HarrySv: ÄR Crystal Reports det jag behöver?
Till endel använder jag Access rapportgenerator,
men jag saknar funktioner i den.
t.ex - Dynamiska promptar där ja i runtime kan välja parametrar
- överföring av värden från ett användargränssnitt till rapport
- mm smått o gott
Det är klart att allt går att lösa med programkod och kanske det kunde vara den bästa lösningen.
Försöker nu först ta reda på vad det finns för alternativ som kunde göra livet lite lättare.
mvh/HarrySv: ÄR Crystal Reports det jag behöver?
<b>
- Dynamiska promptar där ja i runtime kan välja parametrar
- mm smått o gott </b>
?
Jag tror att du kommer skapa dej mycket problem med att använda en extern rapportgenerator. Så om du inte har mycket stora krav så skulle jag nog försöka hålla mig till den inbyggda rapportgeneratorn.
Jag skall försöka följa ditt råd och hålla mig till Access rapportgenerator.
Jag får säkert tillfälle att återkomma med mina problem. Är just nu på resa.
Mvh /HarrySv: ÄR Crystal Reports det jag behöver?
- mm smått o gott
Allt det här kan du göra i Access via VBA...