Hej, Hej Madeleine!Visa flera en-till-många relationer
Hur visar jag flera en-till-många relationer i en och samma rapport?
Jag vill kunna visa en persons kompletta CV (utbildningar för sig, arbeten för sig o.s.v)
/MadeleineSv: Visa flera en-till-många relationer
Ett sätt är att i huvudrapporten hämta personens grunduppgifter, tex namn och perosnnummer. Det räcker då med att du i huvudrapporten har med den tabell som innehåller personens grunduppgifter.
De uppgifter som du sedan vill få fram från en "många" relation hämtar du i en subreport som du lägger i detaljbandet. Eller ännu hellre i en egen sektion av detaljbandet (högerklicka ute i vänsterkanten och välj New section below).
Du skapar här en subreport för varje "många" relation du vill få fram, en för utbildningar, en för arbeten etc. Som parameter till varje subreport skickar du den unika identifikationen av personen. Det kan vara personnummer, anställningsnummer eller ett internt id. Det beror helt och håller på hur databasen är uppbyggd. Genom denna parameter kan du sedan i sub rapporten hämta tex personens utbildningar genom att i denna rapport bygga en relation mellan persontabellen och utbildningstabellen.
Exempel
Details a: Anstnr Namn
Details b: Utbildningar (sub)
Details c: Kompetenser (sub)
Details d: Arbeten (sub)
Jag hoppas att detta ska hjälpa dig.
mvh Per Joehns