Hej! Hej.. Hej! Kan det vara så att man valt fel pappersstorlek på just de datorerna. Att aktuell skrivare är inställd på en mindre pappersstorlek än exempelvis ett A4. Eller att de har valt liggande utskrift istället får stående etc... eller något annat med skrivarinställningarna... De påverkar även förhandsgranskning innan den faktiska utskfiten. Jag är nog kvar på det spåret som även jenny säger - att något klipper för det går utanför marginalerna. Om du tar samma text och lägger den mer till vänster på dokumentet - kommer mer information med då? Är det alltid samma längd den klipper på, dvs inte per tecken utan antalet mm? Ja det verkar som att den alltid klipper på samma längd (176mm). Det lustiga är dock att mellan varje Detailed Section finns en vågrät linje (som avgränsare) och den är längre (193 mm). Jag har också kontrollerat skrivaren och den är inställd på A4. I tidigare versioner av Crystal Report kan man försäkra sig om att rapporten ska se bra ut oavsett vilken skrivare som används. Jag lyckades inte lösa problemet helt korrket men jag lyckades skapa en lösning som duger för nu och vill dela med mig av den ifall någon mer får upplever samma problem.Slutet på raden klipps bort
Jag använder den Crystal Report som är inbyggd i Visual Studio 2003. Jag får ut rapporten som en pdf. I min rapport har jag sektioner med ITextObject i som får sin data från en tabell
crReportDocument.SetDataSource(ds.Tables("ImportReport"))
Raderna i tabellen kan vara ganska långa och ibland "klipps" texterna av på slutet. Raderna fortsätter på nästa rad men några tecken försvinner. Om en rad i tabellen består av hela alfabetet kan det se ut så här:
abcdefghijk
nopqrstuvx
åäö
Egenskaperna (vet inte riktigt vilka som är av intresse) är satta till följande värden:
CanGrow - true
CloseAtPageBreak - true
KeepTogether - true
MaxNumberOfLines - 0
Suppress - True
SuppressIfDuplicated - False
CharacterSpacing - 0
Jag har letat i flera manualer och i massor av forum men inte hittat någon hjälp. Är det någon som har något tips på hur man kan lösa detta?
MVH MariaSv: Slutet på raden klipps bort
2 tecken på båda raderna, lite mysko faktist för det är ju ett mönster. Det finns inget som påverkar maxlängd per rad som inte matchar rätt bredd på dokument eller liknande?Sv:Slutet på raden klipps bort
Det är inte alltid exakt två tecken per rad. Jag kanske också skulle tillägga att även halva bokstäver kan klippas bort. Den klarar av att bryta mellan ord, dvs om jag har en cell i databasen som är för lång för att få plats på en rad i rapporten så skapas automatiskt flera rader, det är bara när ett ord fortsätter precis över gränsen som det blir fel.
Jag vet inte exakt vad som styr maxlängderna i rapporten. Jag vet inte heller om det blir fel när själva rapporten skapas eller om det är när den konverteras till pdf.
/MariaSv: Slutet på raden klipps bort
Sv:Slutet på raden klipps bort
Sv: Slutet på raden klipps bort
Sv:Slutet på raden klipps bort
När du är klar med designen av rapporten så går man in i printer setup och ser till att "No Printer" är vald innan man sparar. Då kommer formateringen av rapporten att anpassas till den skrivare som användaren har.
Det här var tidigiare helt avgörande för att en rapport ska fungera problemfritt. Som sagt jag vet inte om det fortfarande finns kvar men det kan vara ett tips.Sv: Slutet på raden klipps bort
Om man högerkllickar på TextObjektet och väljer Format kan man under Paragraph ställa in marginalerna. Jag valde 2 centimeters marginal i högerkanten och då försvann pronlemet. Jag skulle tro att om man har ett ord som är längre än 2 cm i slutet av raden så klipps detta men jag anser inte att sannolikheten för det är så stor att jag orkar leta mer efter en lösning på detta.