Skulle vilja ha hjälp med att få ut tabellnamn.fältnamn ur min databas. borde inte något liknande det här funka: Är det inte bara For Each -delen som inte fungerar i ASP? Fields(i).Name borde fungera utmärkt, bara räkna upp i från 0 till antal fält i recordsetet. hmm asp varianten borde vara : Får detta felmeddelande: Kan inte heller asp så bra men kan detta funka?? du behöver inte göra createobject på fältvariabeln. Progid felet är den raden eller raden innan.tabellnamn.fältnamn
jag ska få in detta i crystal report o därför är det viktigt att jag får det i just denna kombination. Kan man kasta in dem i variablar? för det är inte innehållet i dessa jag är ute efter utan bara namnet på dem. Jag har dessa rader:
oRpt.Sections.Item(3).AddUnboundFieldObject 7, 720, 0
set FieldObject = oRpt.Sections.Item(3).ReportObjects.Item(1)
FieldObject.SetUnboundFieldSource "{tabellnamn.fältnamn}"
Det som är inom klamrarna är det som ska vidare till crystal report, man skriver så här om det är en accessdatabas.Sv: tabellnamn.fältnamn
<code>
dim rst as adodb.recordset
dim fld as adodb.field
dim fldName as string
.
.
.
rst.open "SELECT * FROM Tabell",,,
For each fld in rst.fields
fldnName = fld.name
' Do whatever
next
</code>
Har inte testat koden själv men antar att något likanade borde vara en lösning .. Sv: tabellnamn.fältnamn
Sv: tabellnamn.fältnamn
<code>
dim rst
dim fld
dim fldName .
.
.
set rst = server.createobject("adodb.recordset")
set fld = server.createobject("adodb.field")
rst.open "SELECT * FROM Tabell", ADOcn
For each fld in rst.fields
fldnName = fld.name
' Do whatever
next
</code>
kan hända att man inte vill använda explicit fält objekt utan bara använda en variant iofs..
INgen hejjare på asp men i alla fall .. Sv: tabellnamn.fältnamn
Server object, ASP 0177 (0x800401F3)
Invalid ProgID.
Så det funkar ejSv: tabellnamn.fältnamn
Dim iNrCols
iNrCols = Rs.Fields.Count
For iNrR = 1 To iNrCols
'Do Something With Rs(iNrR - 1) .Name
Next iNrR
\LeifSv: tabellnamn.fältnamn