Frågan 1: 1. 97:an är av gammalt format och 2000 är av nytt format med fler fälttyper. För 97:an kan du köra ODBC driver/Jet 3.51 på connectionsträngen och för 2000 måste du ha Jet 4.0 för att kunna hantera Är det nån skillnad i prestanda mellan 97, 2000 och 2002 egentligen? Nyare versioner har en tendens att vara bättre och så även här. Dock är det nog inte så många prestandaförbättringar utan mer att det finns fler datatyper och mer funktioner. Att databasen blir större är logiskt då mer information om alling lagras.skillnad mellan access97 och access 2000 db?
Vad är det för skillnad mellan en access97 och access 2000 databas ?
Har lite problem med crystal reports...
Jag använder crystal reports 4,5 och en odbc MS access databas (kallas det så? så står det iallafall i crp... och den verkar vara i access 2000 format).
Det har funkat felfritt med gamla hederliga access 97 men nu använder jag vad som verkar vara en access 2000 kompatibel databas och har fått problem...
Fråga 2:
Finns det någon möjlighet att under VB skriva någon genial kodsnutt som konverterar min databas till den gamla typen som jag har lite mera erfarenhet av ?
mvh
christer
ps. skickar med koden som skapar databasen, så ni som kan mer än mig vet vad det handlar om :)
<code>
' sökvägar till databasfilen och var export excel filen sakll vara
Dim conn As ADODB.Connection
Const AccessPath As String = "c:\db1.mdb"
Const ExcelPath As String = "c:\exporttilldatabas.xls"
'********sparar i excel format**********
Form1.F1Book1.Write ExcelPath, F1FileExcel5
'använder ms dao 3,6
Dim wrkDefault As Workspace
Dim dbsNew As Database
' Get default Workspace.
Set wrkDefault = DBEngine.Workspaces(0)
'****ser till att gamla filen tas bort först
If Dir(AccessPath) <> "" Then Kill AccessPath
' skapar ny tom databas
' Create a new encrypted database with the specified
' collating order.
Set dbsNew = wrkDefault.CreateDatabase(AccessPath, _
dbLangGeneral, dbEncrypt)
dbsNew.Close
'*****************importerar excel tabellen i db'n
Set conn = New ADODB.Connection
conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & AccessPath & ";Persist Security Info=False"
conn.Execute "SELECT * INTO NyTabell2" & vbCrLf & "FROM [u typ 1$] IN '' [Excel 5.0;HDR=YES;IMEX=2;DATABASE=" & ExcelPath & "];"
conn.Close
'/********************
</code>Sv: skillnad mellan access97 och access 2000 db?
2. Att konvertera en 2000 till 97 är inga problem med Access, du väljer bara spara som och därefter 97-format. Att göra det via kod borde också fungera men hur - det vet jag tyvärr inte. Troligen via ADOX.Sv: skillnad mellan access97 och access 2000 db?
Jag hade några 97 databaser som fungerar bra, men gjorde om dem till 2000 databaser för jag antog det var bättre. Men gällande prestandan tyckte jag inte man såg nån skillnad (i alla fall inte i mina applikationer), däremot blev databasen större i filstorlek efter konverteringen.
Bör jag hålla mig kvar på 97 databaser där istället, då de verkar fungera lika bra och tar mindre plats? Eller har 2000 nån annan fördel som väger emot detta?Sv: skillnad mellan access97 och access 2000 db?
Jag tror att access fortfarande använder b-tree index och inte rushmoreindex så det är nog ingen skillnad på hur fort du kan skriva, hämta och hantera datat internt i databasmotorn.