Jag har utvecklat en applikation för skaderegistreringar och nu vill kunden kunna sammanställa alla skador snabbt och lätt i Excel (eller något liknande). Både CR och Excel är bra exempel på sammanställningar och rapportering från ett system. Ursäkta för det undermåliga underlaget. Jag måste börja med att säga direkt att jag inte kan ge länktips kring Excel. Jag vet inte var det finns. Jag har en gång i tiden gjort en applikation som skapade filer i word men då hade jag så mycket tid på mig från min arbetsgivare att jag kunde ta reda på allt genom hjälpen. >> Maila mig gärna om du har fler frågor eller hur beslutet blev. Ursäkta mig det var inte min mening. Ibland så får man känslan av att man är den ende förutom inläggaren som läser och så var det i detta fall. Så MAILA MIG INTE!!! :-) Denna tråd har varit "död" under en vecka från min sida eftersom jag varit bortrest, nu är jag tillbaka, brunbränd och vacker (eller nått) ;-)."Bästa" sättet att visa rapporter samt diagram från .NE
Fråga 1: Är det Excel som är det ultimata valet?
Fråga 2: Kan man använda Crystal Report till detta, om inte vad skall man använda detta till?
Jag skulle vilja ha lte förslag på vad ni tycker.Sv: "Bästa" sättet att visa rapporter samt diagram från
Tyvärr anser jag att du ger PÅ TOK för lite underlag eftersom jag ju inte kan uttala mig vad gäller din kunds kunskaper.
Ofta är det ju slutanvändaren som blir drabbad och då gäller det att se hur du kan underlätta för personens dagliga arbete.
Förutsatt att du behärskar programmeringen kring det hela i rapportproduktionen så skulle jag vilja ställa följande frågor till din kund:
* Vilka program antas användaren kunna?
- Det är viktigt att användaren känner igen sig i miljön.
* Hur flexibelt ska rapporteringssystemet vara?
- Kan frågor ändras?
* Ska det finnas utrymme för förändringar i data för uträkningar i rapporteringen*
- Kan algoritmer och summeringar ändras över tid?
* Ska rapportdata kunna ändras i efterhand?
- Då datat presenteras i en matris, ska den vara ändringsbar eller bara underlag. Fastlagt data eller inte?
* Hur "avancerat" ska datat presenteras?
- Snackar vi tabeller eller kumulativa tredimentionella pajdiagram??
Det är snarare frågor du bör ställa dig.
Om svaren lutar åt: Vi ska bara få ut data för att presentera på papper, skriva ut det och sätta det i en pärm (usch) så kan du mycket väl köra CR. Om ens det.
Lutar det istället åt förändringsbar data som underlag för andra sammanställningar i efterhand så lutar det mer åt Excel eller mot något annat program som användaren antas kunna (jag måste säga det sista annars kommer alla Open Sourcare att slå mig).
//Mikael.NET
- Ifrågasättare och leg datanörd -Sv: "Bästa" sättet att visa rapporter samt diagram från
'-----------------------------------------------------------------------------------------------
Vilka program antas användaren kunna?
---> Excel
* Hur flexibelt ska rapporteringssystemet vara?
- Kan frågor ändras?
---> Frågorna skall byggas upp från websidan, typ visa alla skador för alla fastigheter, visa alla skador för spcifik fastighet o.s.v
* Ska det finnas utrymme för förändringar i data för uträkningar i rapporteringen*
- Kan algoritmer och summeringar ändras över tid?
---> Nej, tror jag
* Ska rapportdata kunna ändras i efterhand?
- Då datat presenteras i en matris, ska den vara ändringsbar eller bara underlag.
---> Endast underlag som en kostnadsöversikt
Fastlagt data eller inte?
* Hur "avancerat" ska datat presenteras?
- Snackar vi tabeller eller kumulativa tredimentionella pajdiagram??
---> Kunden vill har tabell samt någon typ av diagram, lutar år stapel till att börja med
'-----------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har INTE gjort denna programmeringskoppling mot Excel tidigare, tacksam för länkförslag eller dyl.Sv: "Bästa" sättet att visa rapporter samt diagram från
Oki, om jag fattat dina slutanvädares profiler och krav rätt så föreligger följande: Den kan Excel, de vill ha ut tabeller men olika typer av sammanställd data, som de själva definierat på en webbsida. Eventuellt vill de dessutom ha det i former av diagram eller liknande. Datat ska inte kunna ändras i efterhand men den framtagna datan ska kunna migrera (tas med, sparas eller skrivas ut).
Detta skulle JAG föreslå min uppdragsgivare:
1. Excel används för att skapa rapportunderlag. Bara siffror och inga tabeller. Dokumentet sparas på servern och kan också laddas ner till klienten (den kan ju öppnas i IE). Vill användaren ha olika typer av sammanställningar och/eller diagram är det bäst om denna gör det själva.
+ Snabb utveckling
+ Kunskap hos användaren och Excels flexibilitet gör att applikationen blir flexibel. Användaren kan själv definiera sina diagram. Även om det är ganska klart idag vilka diagram de vill ha kommer xet INTE vara samma om ett år.
+ Användarens manipulering av rådata ger möjlighet att faktiskt "fuska" med siffrorna. Kanske inte moraliskt rätt men kan behövas.
- Din kunskap kring manipulering av Excel genom .NET (är inte svårt så länge du har Excel på servern).
- Ev. extra licenskostnad p g a Excel på servern.
- Nätverkstekniker som inte vill ha sådant i sitt nätverk.
2. Skippa Excel och skapa dina egna rapporter. Presentera rådata i en tabell på en webbsida tillsammans med ett diagram som du själv har gjort. Att rita diagram är en baggis. (kanske ska skriva en artikel om det). Användaren kan då enkelt och lätt skriva ut sidan.
+ Ännu snabbare utveckling.
+ Familjär miljö (webbläsare)
+ Färsk data eftersom filen inte sparas.
+ Billigt
- Kan kännas "billigt".
- Oflexibelt, diagram kan inte ändras.
- Kan ta tid att få ur slutanvändarna vad de vill ha eftersom det sedan kommer ligga relativt fast.
Låt sedan DEM bestämma ("PYA") Protect Your *ss
Jag hoppas att detta kanske är till hjälp för dig även om jag inte kan tala om exakt HUR man programmerar mot Excel och att jag dessutom inte känner dina slutanvändare.
Maila mig gärna om du har fler frågor eller hur beslutet blev.
//Mikael.NETSv: "Bästa" sättet att visa rapporter samt diagram från
Varför??
Åtminstone jag är i högsta grad intresserad av vidare frågor och funderingar angående denna tråd!
mvh StefanSv: "Bästa" sättet att visa rapporter samt diagram från
I vissa fall så brukar inte personen vilja återrapportera eftersom man då kanske pratar om företagshemligheter eller liknande, då brukar man få mail istället.
Men Christer, jag är äkta intresserad av att se hur du löste det och, naturligtvis, också intresserad av huruvida jag hade något inflytande i det hela :-)
//Mikael.NET
- Vill inte ha mail -Sv: "Bästa" sättet att visa rapporter samt diagram från
Nu skall jag ta taig i det.
Tack för alla förslag, nu skall jag kolla med företaget vilken lösning de vill köra på.