Vi bytte till telefoni hos Comhem för ett par månader sedan. Hela tiden har det det krånglat när folk ringer hit. De har fått meddelanden som "Ogiltigt nummer", "Alla linjer är upptagna" och "Numret har upphört". Hej, Ahaaa... det förklarar kanske att jag inte fått min telefon att börja funka än... haft skiten ikopplad i någon timme, men det vill sig inte. Och jag har kört ip telefoni genom ett fristående bolag bakom min vanliga adsl lina ett tag. Det funkar katastrof dåligt så nu har jag försökt få loss nummret ett par veckor vilket också verkar lurigt.. (Dom ska enligt post & Tele kunna göra det.) Jag har kört med Digisip ett år ungefär nu. Hade ruskiga problem i början men när jag fick ordning på mitt SDSL-Modem som krånglade så har det sen fungerat kanonbra sista månaderna. Då ha jag ändå bara 1 Mbit (Både upp och ner). Jag tycker ComHem är dyra. 60 kr i månaden är lite väl saftigt. Per-Erik, skulle du rekommendera Digisip? Jag har ju inte testat något annat, men just nu fungerar det bra. Jag har dock deras fastprisabonnemang utan samtalskostnader (mobil kostar).Telefoni hos Comhem
Trots att Comhem två gånger sagt att det ska vara löst så krånglade det senast idag igen.
Är det någon annan som har erfarenhet av Comhems telefoni?
Förutom telefonin har vi bredband via kabel-tv-nätet samt kabel-tv från Comhem, de båda fungerar utan problem.
/RickardSv: Telefoni hos Comhem
Jag har precis samma erfarenheter som du. Telefoni är kass, men kabel-tv och bredband funkar.
Förutom att det sällan går att ringa till mig, så är det så att nummerpresentationen inte funkar. Jag har pratat med ComHem och de har lovat att en tekniker skall kolla på det och återkomma till mig. Det var tre veckor sedan jag påminde dem senast...
Illa är att förutom att det inte går att ringa till mig, så är det också hyggligt ofta att det inte går att ringa ut heller. I dessa lägen funkar inte ens nödnumret 112, vilket är en smärre katastrof! Tur det inte brinner...
// Johan
PS. Min bror kör precis samma upplägg och har precis samma erfarenheter han med...Sv: Telefoni hos Comhem
Sv: Telefoni hos Comhem
Det tråkiga är att jag i företagssammanhang haft bra erfarenhet av iptelefoni vilket gör att jag tror det är bandbreddsproblem och billig utrustning hos operatörernas sida mot privatmarknaden som är problemet.
Hur comhems telefonteknik funkar vet jag iofs inte. Är det ip också?
/RickardSv:Telefoni hos Comhem
Använder en vanlig bärbar telefon som är inkoppald i en D-Link VoIP Gateway
/P-ESv: Telefoni hos Comhem
Jag har kört med tele2's bredbandstelefoni. Har ingen fast månadsavgift bara engångasvgift för dosan på ca 700kr. Bara tillägstjänster som nummerpresentatör kostar (7kr/månaden mot comhem 15kr/månaden).
Jag har problem med min router som låter ip nummret för falla ibland. Så länge anslutningen funkar fungerar telefonen bra. Sv: Telefoni hos Comhem
Jag gillar deras koncept med inga fasta kostnader, och eftersom jag ringer för kanske 20 kr /månad hade det suttit fint.. =)Sv:Telefoni hos Comhem
Jag använder inte heller deras mjukvarutelefon för närvarande utan har en VoIP Gateway som jag jag kopplar in en vanlig telefon.
När jag beställde mitt abb så kunde de inte erbjuda alla riktnummer, men det var på g sa de, men jag har inte någon koll på statusen.
Det fungerar så att jag betalar in pengar i förskott, men det har aldrig varit något problem när jag missat att betala in heller. Det var ett tag när jag inte använde det som jag nog släpade drygt en månad.
/P-E