Hejsan. Aleborg verkar OK, men de verkar ha prissatt OS:et litet märkligt: Tja du kan slå en signal eller maila Chatis (Som även är medlem här på PS) FYI: kunden valde till slut en leverantör som de "kände" och redan hade en relation till. Av de andra leverantörerna så låg Ballou bäst till, speciellt efterhand som vi insåg att vi behövde diskar i RAID5, rejäl backup och patchhantering.Dedikerad server, kan ni ge tips om var?
Jag sitter och filar på en förstudie i ett större web-projekt där vi behöver hosting.
Kraven är:
* ASP.NET 2.0 (huvudapplikationen är en webbapplikation i ASP.NET 2.0).
* Windows Server 2003 Standard (pga att vi planerar ha databasen på samma maskin)
* Databas (MySQL (billigast) eller MS SQL) på maskin eller inhyrd i annan. Dock kan den bli stor, >1GB. Vi kan installera MySQl själva.
* Apache Tomcat (pga en komponent vi skall använda) som installeras av oss.
* Remote Desktop.
* Diskutrymme på minst 5 GB.
* Minne 1GB.
* Backup
* Pathchantering
* UPS osv
* SSL
Lasten kommer att vara relativt liten men vi räknar med ca 50.000 registrerade användare efter något år. Användarna kommer dock förmodligen inte att vara inloggade särskilt ofta eftersom webben är ett tillägg till den verkliga tjänsten och används med för uppföljning och administration.
Kan någon tipsa om lämplig leverantör? Jag har pratat med Active24 och FS-Data hittills (Bahnhof svarar inte i telefonen :-( ), och det verkar handla om ca 2000 kr/månad + SSL.
Någon som har några tips? Har jag missat något?
/AndreasSv:Dedikerad server, kan ni ge tips om var?
Aleborg:
Windows Server 2003 Web Edition kostar 295:-/månad.
Windows Server 2003 Web Edition kostar 1600:-/månad.
FS-Data (se http://www.fs-data.se/server/windows.php):
Windows Server 2003 Web Edition kostar 295:-/månad.
Windows Server 2003 Web Edition kostar 395:-/månad.
Litet märkligt, tycker jag. Annars gillar jag deras prissättning på backup.
Någon som har andra förslag?
/AndreasSv: Dedikerad server, kan ni ge tips om var?
http://chatis-itdesign.se/default.asp?it=server&technical=dedicSv:Dedikerad server, kan ni ge tips om var?
Se upp för de billigare alternativen om du har en någorlunda kritisk applikation, en del har inte ens speglade diskar. Som vanligt; man får vad man betalar för.
/Andreas