Tjena. <b>* Frågan är om ngn har förslag på vad man ska prioritera vad gäller server-dator.</b> Tack så mkt för ditt svar... <b>Vad är fördelen med såeglade diskar? är det att OSet läser data från båda för att snabba upp dataåtkomsten? Hur mkt snabbare blir det eg med speglade diskar? för det kasnke vore ngt för min studio-dator därhemma...</b> > <b>Det var ngn som föreslog Ms Windows 2003 small Business, där får man tydligen med exchange o SQL server i samma paket.. kanske vore ngt, om den inte är för dyr vill säga.</b> ja, men då är det kört.. för vi närmar oss 100-pers inom en snar framtid...rekommendation för egen webb/mailserver
Mitt företag vill slänga upp en webbserver/mailserver.
Vi är ett 70-tal anställda. Har en extern hemsida samt en intern.
Tänkte köpa in en ny dator för att ha som webb/mailserver.
Vad jag vet så behöver det inte vara nån supersnabb dator, för så mkt trafik är det inte på våra sidor.
* Frågan är om ngn har förslag på vad man ska prioritera vad gäller server-dator.
* Räcker det med IIS för att få upp webbservern samt en ftp-server eller behöver man spec program för detta?
* vilket OS är att föredra? Det ska vara Windows baserat iaf.
* webbservern ska stöda access-databser till ebn början.
Ang mailserver: Vi hade tänkt köra Ms Exchange. Eftersom nästan 90% av våra anställda är stationerade på andra företag, så behöver de kunna logga in från intranätet eller på distans med nån sorts web-interface samt boka in möten, dela adressbok, distributionslistor, osv..
* Finns det ngt bättre alternativ till ms exchange?
I framtiden finns det även planer på distansarbete på denna server med 2 VPN tunnlar och kanske även ngn fjärrskrivbordsapplikation.
Switchar och brandväggar finns redan idag.
Vi har en 5/5 BB lina med ett 30tal fasta IP-adresser.. räcker det tro?
Tacksam för all hjälp o alla förslag.Sv: rekommendation för egen webb/mailserver
Låter inte som att du är i behov av prestanda med dagens mått mätt. Satsa istället på tillgänglighet som speglade diskar och sånt.
<b>* Räcker det med IIS för att få upp webbservern samt en ftp-server eller behöver man spec program för detta?</b>
IIS räcker.
<b>* vilket OS är att föredra? Det ska vara Windows baserat iaf.</b>
Det känns inte logiskt att välja något äldre äv Win 2003. Web edition kan du inte köra mailserver på, så standard borde vara bra om du inte ska köra någon applikation som kräver något annat.
<b>* Finns det ngt bättre alternativ till ms exchange?</b>
Svårt att svara på. Jag har själv ingen erfarenhet av Exchange utan kör www.mdaemon.com med deras Outlook Connector som fungerar alldeles utmärkt för oss. Det enda rätta är väl egentligen att testa vilken som bäst uppfyller dina krav.
<b>I framtiden finns det även planer på distansarbete på denna server med 2 VPN tunnlar och kanske även ngn fjärrskrivbordsapplikation.</b>
VPN brukar vara smidigt att fixa i hårdvara (=brandväggen).
<b>Vi har en 5/5 BB lina med ett 30tal fasta IP-adresser.. räcker det tro?</b>
Mail för 70 pers samt en enkel hemsida kräver "ingen bandbredd", så det ser jag inte så en begränsning. Möjligtvis att du ska bandbreddsbegränsa tillgången till bandbredden till de anställda så att inte någon laddar ner en stor fil och att din webplats går segt pga det.
/JohanSv:rekommendation för egen webb/mailserver
Vad är fördelen med såeglade diskar? är det att OSet läser data från båda för att snabba upp dataåtkomsten? Hur mkt snabbare blir det eg med speglade diskar? för det kasnke vore ngt för min studio-dator därhemma...
Men om man inte vill ha en VPN-hådrvarulösning, hur gör man då? Finns detta inbyggt i windows?
Det var ngn som föreslog Ms Windows 2003 small Business, där får man tydligen med exchange o SQL server i samma paket.. kanske vore ngt, om den inte är för dyr vill säga.
Ska ta o kolla upp mdaemon...
Det där med bandbreddsbegränsning lät som en väldigt smart idé..
tack...Sv: rekommendation för egen webb/mailserver
Den största fördelen med diskspegling/RAID är att servern inte stannar om en disk krashar. Om du bara är ute efter diskprestanda ska du köra striping/RAID 0, då delas informationen upp på 2 diskar och när du läser så görs det paralellt från de olika diskarna med bättre prestanda som följd.
<b>Men om man inte vill ha en VPN-hådrvarulösning, hur gör man då? Finns detta inbyggt i windows?</b>
Det finns inbyggt, men jag har inte testat det.
<b>Det var ngn som föreslog Ms Windows 2003 small Business, där får man tydligen med exchange o SQL server i samma paket.. kanske vore ngt, om den inte är för dyr vill säga.</b>
Kanske kan vara något, kolla upp vad klientlicenserna kostar bara. Jag har hört att det finns begränsningar i Exchange i hur många GB man får lagra, kanske kan vara bra att kolla upp så att inte det blir något problem.
/JohanSv: rekommendation för egen webb/mailserver
SBS2003 är ett grymt paket för pengarna, absolut det billigaste alternativet för små företag (om man nu ska hålla sig till Windows). Men jag har för mig att det är max 75 användare så då ligger ni farligt nära gränsen. Sv:rekommendation för egen webb/mailserver
Vi kör ju W2kServer på vår befintliga server, så till en början får det väl bli det.. DEt blir billigast så iaf.