[kanske fel forum?] Beror helt och hållet på hur krävande script du använder. Har man inte jätteavancerade saker och inte allt för mycket besök klarar man sig förvånansvärt långt med en P200 med 128MB ram. Jag hade själv en P200 med 96MB minne för 2-3 år sedan där jag hade lite testsiter, gick "tokfort"... Jag är ingen avancerad programmerare och tycker själv inte att mina script är nå speciella. Att skapa thumbnails tar en del kraft, men är det inget som sker allt för ofta är det inget problem... Det ligger iofs en på första sidan. Men skulle den gå tungt så kan jag nog ta bort den.Egen server
Jag funderar på att sätta upp en egen server. Då gärna Linux eller liknande då jag vill köra PHP och MySql.
Just nu har jag ett webhotell där jag även har mailen.
Jag har två st domännamn som jag vill ska fungera. Dom är registrerade på GoDaddy.com.
Trafikmässigt så är det inge jätteös på sidorna, max 3-5GB i månaden.
Så vad behöver jag inom hårdvara, och vad måste jag göra för att få allt att fungera? Kan det vara bra, och möjligt, att ha webmailen kvar på webhotellet? (För stabilitet osv).
/DanielSv: Egen server
/JohanSv:Egen server
Det är väl tabellkopplingarna som kanske kommer ta mest kraft.
För inom php så är det oftast enkla loopar , inloggningar och skriva/läsa från databasen. Iofs också ett sånt script som dynamiskt skapar en tumnagel av en större bild, de scriptet är kanske "tungt"?
/DanielSv: Egen server
/JohanSv:Egen server
Men då skulle det alltså räcker med en gammal grej till burk då. Några hundra lappar så är det fixat.
Fast hur är det med dns-er, mail osv då?