Jag tänkte ha en föreningshemsida i .Net 2.0 och gärna mssql. Det finns ingenting som heter fri trafik. De webbhotell som erbjuder "fri trafik" begränsar ändock trafiken i deras avtalsvillkor, som du måste godkänna för att bli kund. Till skillnad mot de webbhotell som tydligt skriver hur mycket trafik du tillåts ha, så har dessa webbhotell ofta väldigt "lulliga" beskrivningar av hur stor trafik du tillåts ha. Väldigt frestande pris på avancerade paketet hos neno... Det känns lite läskigt att byta dock, när man vet att det man har funkar helbra. Fast det kostar 5 gånger så mycket per månad för exakt samma grejer...neno vs surftown
Både neno och suftown verkar ju vara bra alternativ men var ligger haken hos surftown?
Domänregistrering etc är ju billigare där även om månadskostnaden är 5 kr högre för motsvarande paket. Å andra sidan är det fri trafik, större plats etc, vari ligger haken? Nån som har bra/dåliga erfarenheter av de båda hotellen? Många verkar ju rekommendera Neno men jag tycker att på pappret ser surftown bättre ut...Sv: neno vs surftown
Ett exempel från Surftowns villkor:
"Surftown har som utgångspunkt fri trafik på alla Webbhotell. I händelse av missbruk förbehåller sig Surftown dock rätten att upphäva Kundens Abonnemang eller att begränsa Kundens bandbredd. Till missbruk räknas exempelvis överträdelse av reglerna kring innehållet på webbsidor/Webbhotell, se punkt 6 ovan, samt då sådan överträdelse orsakar oproportionerligt stor trafikbelastning."
Vad som är "oproportionerligt stor trafikbelastning" är inte definierat...
Vidare ska man tänka på att "fri trafik" kan bli till din nackdel. Webbhotellet måste naturligtvis betala för bandbredden, så de har en begränsad bandbredd (som de köper av någon tredje-part). Om en kund använder 50% av bandbredden blir naturligtvis de andra kunderna lidande (så också du), således blir detta till din nackdel.
Dessutom ska man inte bara titta på vilka "tjänster" (eller vad man nu ska kalla det) som ingår (ex. SSL, utrymme, databaser, epost, med mera), det du kallar "på papperet". Ett webbhotell kan erbjuda hur mycket som helst, men vara fullständigt värdelöst. Ett webbhotell vill få in så många kunder som helst på varje server (lite beroende på deras konfiguration). Ett webbhotell som är billigt och erbjuder mycket måste naturligtvis få in fler kunder på varje server, för att väga upp utgifterna kontra inkomsterna. Detta gör att prestandan blir lidande.
Jag tycker du (och många andra) ska kräva att få veta mer om hur "servrarna mår" (något webbhotell aldrig skriver ut). Vilken belastning har de? Hur är svarstiderna? Kan andra kunders (webb)applikationer påverka min webbplats?
Vad gäller de webbhotell du frågar om, så har jag ingen erfarenhet av Surftown. Neno är bra, de har bra support och är flexibla. Till de priser de erbjuder kan man naturligtvis inte kräva maximal prestanda, vilket du heller inte får - detta får du inte av något webbhotell med "shared hosting".
/Kristofer - IIS MVPSv:neno vs surftown
/Rickard