Hej, Det verkar som att du skickar alla mail via din ISP:s smtp-server? Jag skulle nog snarare gissa på att din ISP:s smtp-server är svartlistad då felmeddelandet innehåller "rblmx" vilket jag gissar har något med en RBL att göra. Hej Johan, <b>>"rblmx" vilket jag gissar har något med en RBL att göra.</b>Mail problem / Spam / SPF Record
Mitt företag har ett antal SMTP servrar (exchange 5.5). Vi ansluter till internet via våran ISP.
Problemet är att en del domäner är vi blockerade att e-posta till. Det kommer tillbaka brev som till exempel nedan:
----------
<mottagare@mottagare.com>: host gateway-a.mottagare.com[XX.XXX.XXX.XX] said: 550
YYY.YY.YYY.Y blocked by ldap:ou=rblmx,dc=mottagare,dc=com -> BL002 Blocked
for spam.
----------
Där XX.XXX.XXX.XX är mottagarens DNS server eller eventuellt MailServer och YYY.YY.YYY.Y är våran ISPs DNS alt. MailServer.
Det jag tror detta beror på är att mottagarens DNS vill kolla vårat SPF Record (http://www.openspf.org/) men våran ISP har inte något SPF record för våran Domän, utan enbart för sin egen.
Jag har bett våran ISP lägga till våra MailServers i deras SPF Record men de påstår att de enda MailServers som ska ligga i deras SPF Records är deras egna. De påstår att det SPF kollar är vilka SMTP servrar som är auktoriserade att skicka från @våranISP.se som avsändare.
Som jag har förstått det så kollar SPF vilka SMTP servrar som är auktoriserade att skicka epost från domänen våranISP.se och bryr sig egentligen inte om avsändar adressen är @våranISP.se, @mittFöretag.se eller @Kalle.Anka.se.
Kanske jag har fel, men det är ju hur som helst tydligt att problemet är med deras DNS eller MailServer eftersom det är den IP Adressen som är blockerad enligt breven vi får tillbaka.
Uppskattar alla tips och synpunkter.
mvh
Peter TranetoftSv: Mail problem / Spam / SPF Record
Om du inte har konfigurerat SPF för din domän kan det aldrig få dina mail att stoppas (OM inte mottagarservern kräver att alla avsändare har satt upp SPF förståss, men tror jag inte existerar än då det inte är tillräckligt vanligt med SPF ännu).
<b>Jag har bett våran ISP lägga till våra MailServers i deras SPF Record men de påstår att de enda MailServers som ska ligga i deras SPF Records är deras egna. De påstår att det SPF kollar är vilka SMTP servrar som är auktoriserade att skicka från @våranISP.se som avsändare.</b>
Helt riktigt, OM du inte skickar mail med våranISP.se som avsändaradress, men det gör du väl inte?
<b>Som jag har förstått det så kollar SPF vilka SMTP servrar som är auktoriserade att skicka epost från domänen våranISP.se och bryr sig egentligen inte om avsändar adressen är @våranISP.se, @mittFöretag.se eller @Kalle.Anka.se.</b>
Nej, med SPF definerar du vilka SMTP-servrar som har rätt att skicka mail med en viss domän som avsändare. Säg att du har domänen företag.se, i den domänen kan du sätta upp SPF-records som säger att serverA och serverB har rätt att skicka mail med avsändare företag.se. Detta gör att man inte kan skicka spam med företag.se som avsändare från någon annan SMTP-server. Givetvis kan man göra det, men alla mottagar-servrar som kontrollerar SPF kommer vägra ta emot det.
/JohanSv:Mail problem / Spam / SPF Record
Tack för det snabba svaret!
Innan jag började på företaget hade de tydligen haft problem och varit svartlistade som spam distributör, därför hade de börjat skicka brev via våran ISPs SMTP server vilket jag missat.
Våran egen domän ska inte vara svartlistad längre så därför bytte jag till inte gå vi våran ISPs SMTP server och nu verkar det fungera!
Tack för hjälpen!
mvh
PeterSv:Mail problem / Spam / SPF Record
Inte mycket att tillföra till diskussionen, med mx är en vanlig beteckning för "mailserver" hos dns-servrar, så det låter mkt rimligt att det har med RBL att göra (inte för att jag vet vad det är heller... =) )