Hej, Det beror helt på vad det är för siter, men jag måste säga att 256 MB minne låter i minsta laget, beror helt på hur mycket applikationerna drar. Tänk på att du ska in hela windows, iis, lite allt möjligt i tjänstväg, asp.net/.net-runtime, och så sedan dina 12 applikationer. Jag tror att det kommer bli en del swappande för servern. Du lär behöva minst 512 MB om du ska drifta detta under ChiliASP fungerar inte då det är .net vi pratar om, inte gammal möglig asp. I teorin skulle t.ex. mono kunna fungera, men i praktiken så lär en hel del portning behövas Jag skulle testa med 256 MB först. Jag har kört en hel del ASP.NET utveckling/test mot en Win2003 som körs på MS Virtual Server med 256 MB minne och det snurrar på rätt bra. Då kör jag även SQL Server Express på samma maskin. Jag har givetvis inga höga trafikmängder, men applikationen är mycket krävande. Applikationen processar data som kommer in från en webservice och varje request tar i runda slängar en minut att processa. Med andra ord får maskinen jobba rätt hårt även om det inte är så många samtidiga requests. Du kan aldrig jämföra få antal användare med en stor mängd användare, oavsett om varje anrop är krävande eller inte.Drift på VPS?
Har 12l websiter programmerade i asp.net som idag är driftade på olika webbhotells konton i Sverige. Funderar på att flytta dem till en VPS. Tror ni det skulle gå att drifta alla på en och samma VPS? Dessa sidor är rätt enkla men jag är inte så "high" på det här med VPS men hoppas någon har erfarenhet i frågan. Jag har hittat en leverantör som erbjuder 30 dagars test http://www.ipeer.se/foretag/vps-server/default.aspx men innan man drar igång och flyttar domäner vill man gärna ha ett expert utlåtande. I produkten ingår 256MB minne men det går att uppgradera.. hur mycket tror ni man behöver?
Tacksam för lite hjälp.Sv: Drift på VPS?
(Du ska väl inte köra någon databas på den där vps:n hoppas jag?)Sv: Drift på VPS?
Windows Server. Väljer du Linux och t.ex Sun's ChilliASP
så behövs inte lika mycket minne, men det är ju ändå 12
applikationer du ska köra.
Tips på VPS:
Spray har bra priser på sina virtuella servrar. De erbjuder
i prislistan endast Linux, men du kan säkert förhandla med
dem om du heller vill köra Windows Server.
FSData's största Windows-paket har 192 MB RAM för 275/mån
+ moms och sen får du lägga till i 64 MB-klumpar för 25/mån.
Du kan säkert be om offert för 512 MB RAM direkt.
Crystone tar 125/mån för 256 MB RAM, 30 GB trafik och 5 GB
disk, men även här är det Linux som gäller. I deras FAQ står
det att de inte kan erbjuda mer minne.
PatrikWeb ger 128 MB RAM för 210/mån och skriver 'Valfritt OS'.
Ett tips är att spana in Webhotellsguiden på WebmasterNetwork.se:
http://www.webmasternetwork.se/f23.html och kanske fråga i deras
forum. Där får du garanterat svar från både leverantörer och kunder.Sv:Drift på VPS?
Sv: Drift på VPS?
/JohanSv:Drift på VPS?
När du smackar på fler användare så händer massa andra saker med maskinen och med IIS framförallt än att du har long running transactions igång. Att det tar en minut att processa ngt säger inte mig att det är krävande heller, bara att det tar lång tid. Hur ser din processor utilization ut? är den 100%? Hur ser din minnes utalization ut är det 100%. Hur många page faults/s har du? Hur många thread context switchs har du per sekund?
Det som talara om ifall något är krävande och om det kommer fungera är arbetsbelastning kontra alla de här mätvärdena.
Det enda sättet att verkligen veta är att mäta dina nuvarande applikationers användande av minne och processor under hög last (med tex stressverktygen i VSTS), lägga ihop dem och slå på 30%. Är du då fortfarande inom ramen för vad din VPS medger, då är du home safe.