Sen flytten för 3 år sedan har det varit 3G som gällt - nu har vi fått kabel framdraget från telia och kan få 24mbit som mest vad jag förstått via ADSL. Tja kolla först så du vet att det olika bolagen kan erbjuda ADSL hos dig och i vilken hastighet. Jag har Bredbansbolagets ADSL (20/3-hastighet) och den är jag mycket nöjd med. Just att man kan få 20/3 istället för 24/1 ser jag som en stor fördel. Hej ! Intressant, 24mbit som ger 6-8mb för 398 kr/mån eller vad det är. Sen får man trådlöst via 3 som jag kör idag, 3,6mbit för 199kr och det kan jag använda även på stranden.. Intressant det här med alla intressanta avgifter - helt sjukt.. 6-8 mbit om du väljer att ha Digital-TV via ADSL Har i dagsläget mitt via Comhem, 24/8, vilket faktiskt är väldigt nära verkliga hastigheter. Funkar klockrent. Val av bredband?..
Förslag på leverantör, hastighet kontra vad man verkligen får ut osv osv.. Telia pratar även om 27 digitala kanaler och digitalbox i priset , bindningstid på 2 år , gratis router och allt vad det är.
Vad är bäst och klokast tycker ni?Sv: Val av bredband?..
Telia med digital kanaler och det är trevligt.
Telia har även en bra support och det kan vara viktigt.
Vet flera personer som har andra bolag som är väldigt billiga men deras internetanslutning går som en jojo.
Har man telia och deras utrustning så är ju supporten på samma telefonnumer och man slipper bli bollad över att det är fel på modemet eller fel på anslutningen.
Du får ju aldrig 24 mbit utan ligger väll runt 16 Mbit/s eller så kan jag tänka mig
Läste att Digital-TV tar ca 4 Mbit/s och kanalerna tar 6 Mbit/s om du kör 24 Mbit/s ADSL eftersom TV signalerna är mer prioriterande än datasignalerna.
Så från början har du ca 16 Mbit/s och nä du drar igång boxern så sjunker den till ca 12 Mbit/s och när du drar igång kanalerna så tar den yttligare ca 5 Mbit/s
Så att ha DigitalTV + ADSL i samma så kanske det inte är så bra att ha den största 24 Mbit/s tjänsten utan lite lägre.Sv: Val av bredband?..
Min verkliga hastighet ligger på ca 2mbyte/s och då kör jag trådlöst vilket tydligen ska begränsa hastigheten, och stämmer det så ligger jag väl mer eller mindre på 100% av den hastighet jag ska ha.
Under dom 5 månader som jag har haft BBB så har det inte krånglat alls. Det ingår ett gratis trådlöst modem hos BBB också, men notera att det inte är någon inbyggd router. Däremot kan man väl få upp till 5 (tror jag) IP-adresser hos BBB så du kan fortfarande koppla upp flera enheter.
Jag är skeptisk till att få digital-TV via ADSL eftersom det, som Carsten säger, påverkar hastigheten. Dessutom påverkas den oavsett om du ser på TV eller inte. Själv har jag marksänd digital-TV (Boxer) och det fungerar perfekt. Parabol är väl alltid bäst men jag bor i lägenhet så det är inget alternativ.
ThomasSv: Val av bredband?..
Jag köpte Telias paket med upp till 24 och alla tv-kanaler.
Allt fungerar jättebra, men, 24 har jag aldrig kommit upp till, snarare 6-8.
Routern är inte en router för flera datorer utan endast för 1 dator + TV.
Jag kör sedan trådlöst mellan routern och TV´n för att slippa dra tråd runt halva huset.
Som sagt....fungerar bra, men har inte riktigt vad man kan tro när man läser om det.Sv:Val av bredband?..
Först betalar vi tv-avgift några hundra
Sen har jag parabol viasat för 300
Sen bredband, då kanske 400
Sen telia vanlig telefon, några hundra det med...
En del har mobiltelefon och kanske även flera dekoders och dess kort.. Hua vad pengar de här bolagen tjänar på oss. Många bäckar små blir ju sjuka belopp!
10 år, 150.000 kr !
Det rasslar ju iväg pengar här .. Sv: Val av bredband?..
Annars ca 16 mbit beroende längden till stationen och kvaliten på kopparen i huset och det.
Vill du ha det så kan du ju räkna bort den avgiften du ger till Viasat (Om dina kanaler finns med Telia)
Sedan finns det ju IP-telefoni, risken är ju att den kan försvinna om det är strömavbrott eller något annat.
Telia erbjuder ju idag IP-telefoni, Digital-TV och bredband Sv:Val av bredband?..
MEN för ADSL skulle jag ALLTID rekommendera Telia, dom är störst, dom har snabbast support från det att du ringer till det att felet är avhjälpt, och dom har mest kompetent personal. Har själv kört Telia sen de började erbjuda ADSL och jag har inte haft tillnärmelsevis lika många problem som de som kört Tele2, Glocalnet, BBB/Telenor.
Sen att de inte är billigast, men man får ju alltid vad man betalar för, tyvärr.
//Johannes