Hej allesammans, funderat på en sak. I några offerter har det dykt upp prestandakrav såsom låt säga 3000 eller 5000 samtidiga användare. Det jag funderar på är: hur många personer i snitt behöver det vara på en hemsida för att 3000 användare exakt skall utföra samma sak - det måste ju vara bra många... Niklas Jansson har säkert något svar där han kan räkna ut sannolikheten för att det ska hända ;) www.aftonbladet.se Jag tror att man höftar. Har man tidigare en sajt så kan man ju se statistik och då är det inte så svårt att sätta ett krav. I detta fall gäller även diskussioner, om att trafiken ökar med 3000 till, vad måste då till för att fungera osv osv. Luddigt, svårt och inte alls så lätt att bemöta eller för den delen garantera , säkra upp och bevisa. Spännande diskussion är det dock, äpplen och päron i all dess form. Som utlovat har jag en matematisk touch på det. ;)3000 samtidiga användare
Finns nån beräkningsalgoritm att använda eller lära av för att veta vad som behövs i bandbredd och hur många besökare i snitt det borde vara för att 3000 samtidigt skall utföra något. Givetvis kan man tolka samtidiga användare att alla är på hemsidan och bara tittar - men jag vill dra det lite längre, dvs 3000 personer trycker på knappen exakt samtidigt och låt säga utför en select i databasen..
Vad är era tankar?Sv: 3000 samtidiga användare
Men jag anser att sannolikheten är väldigt liten vid mindre antal besökare som "tittar" och gör något då och då.
Sannolikheten ökar ju självklart ju fler som "tittar" men väldigt mycket om man har någon automatisk funktion, till exempel via AJAX, som varje användare kör.
Men att 3000 eller fler samtidigt gör exakt samma sak är nog som att vinna på lotto, ganska osannolikt ;)
Med sannolikheten avser jag sannolikheten för att x antal användare ska utföra exakt samma sak vid exakt samma tidpunkt.
3000 samtidiga användare är för övrigt ett väldigt otydligt krav från beställaren och det måste utredas vad de menar. Oftast, om inte alltid, menar de just att 3000 aktiva besökare, inte att 3000 gör exakt samma sak samtidigt.
Det var mina åsikter...Sv:3000 samtidiga användare
www.sj.se
www.myspace.com
Tre siter som har fler än 3000 samtidiga användare.
En samtidig användare brukar vara en luddig definition, men vad gäller webbapplikationer så innebär det användare som utför ngn form av arbete på servern. Dvs 3000 samtidiga requests. Det är inte alls svårt att uppnå.
Aktiva användare, vad gäller webbapplikationer, är det som vanligtvis menas i offertförfrågningar. Dvs i det här fallet 3000 användare som samtidig använder webbplatsen, en blandning mellan de som tittar och de som skickar request.
Det är omöjlig att säga hur många aktiva användare man behöver för att komma upp till ett visst nummer samtidiga användare / requests. Det beror helt och hållet på hur aktiv en användare kommer att vara, hur många knappar han trycker på per page view.
Det enda sättet att faktiskt säkert vet är att mäta, mäta och mäta.
Däremot ställer jag mig lite frågande till offerter med den här typen av krav. Vet man att man kommer ha så många användare, eller gissar man?Sv: 3000 samtidiga användare
Sv:3000 samtidiga användare
Låt säga att vi tycker att "något händer" under en viss tid t (säg 2 sekunder eller 7 ms eller något, det har jag inte koll på). Det ska väl rimligtvis vara den tiden som serverns anslutning och server arbetar med just den händelsen, tror jag?
Om vi antar att alla besökare (eller snarare alla requests) kommer i en strid ström (vilket de inte gör) med ett avstånd i tiden på dt mellan sig, så kommer vi under denna tid ovan få t/dt besökare.
Antalet besökare per tid (som vi kallar n) blir helt enkelt 1/dt, så vi får t*n > 3000
Om då t är 0.1 sekunder, som exempel, så får vi att n måste vara 30000. Alltså ungefär 30000 klick/uppdateringar/whatever per sekund.
Om varje användare väntar i k sekunder med att trycka på något, säg 10 sekunder, så motsvarar det att 300 000 användare samtidigt sitter och kollar på sidan.
Förmodligen menar man väl snarare att det här sista talet ska motsvara 3000 användare, och att man alltså måste klara ungefär 30 parallella requests.