Går det att få reda på vem som ligger bakom en ip-adress? ISPer kan ju kolla vilket ipnummer som tillhörde vilket abonnemang, men de kommer nog inte att lämna ut någon information om du inte polisanmäler. Jag kan inte se annat än att du har rätt Mikael. Telia lär inte lämna ut personID till vemSomHelst, samt att det sannolikt bara är polisen som har rätt att kräva in personuppgifter. Skriv ett brev till Telia med den information du har. Kanske skickar de ut ett varningsbrev till kunden. Ett annat bra tips är att undvika att svara i 13 månader gamla trådar... =P Om vi bortser ifrån att tråden är hopplöst inaktuell så.. Du behöver inget skivbolag, du behöver vara upphovsrättsman. Rita en bild, måla en tavla, ta ett foto, gör lite musik, klipp en film, skriv en dikt. Men kidnapparen måste ha gjort upphovsrättsbrott emot dig och det du skapat för att det ska bli aktuellt med IPRED. Å andra sidan så vete sjutton, räcker nog med ett påstått brott då ingen riktigt vet vad beviskraven är, men gissningsvis är de ganska låga då de som röstat igenom lagen inte verkar ha någon koll alls på hur datorer och internet fungerar, men det är en annan femma.Användare av IP-adress
Min son spelar lite mmorpg (runescape) och fick sin gubbe snodd. Fick ganska snabbt tillbaka den och enligt loggen var det någon med ett ip av typen mångabokstäver.telia.com som använde den.
Kan/vill/får telia lämna ut vem som använde ip-adressen eller är det lönlöst att fråga.
(Troligast är det väl en dynamisk ip, café eller nåt)
Ibland kan tracert/nslookup ge lite tips men inte i det här fallet.Sv: Användare av IP-adress
Mina teorier, kan vara helt fel.Sv:Användare av IP-adress
Å andra sidan kan du starta ett skivbolag och hävda att den och den IP-adressen har laddat ner upphovsrätsskyddat material, från ditt skivbolag, då och då efter den 1/4 2009 - så ska du få ut den enligt IPRED. Men det kanske är lite långt att gå för att man blivit av med en "gubbe" på nätspel...?Sv: Användare av IP-adress
Sv:Användare av IP-adress
Sv: Användare av IP-adress