Hej, Hej, Du skriver specialmaskiner, är det PLC kod vi snackar eller? Kan ni inte bara använda någon open source-licens, typ GPL? Då har ni ju själva kvar äganderätten men kunden får möjlighet att vidareutveckla koden. <b>Om du jobbar för ett företag och får betalt för att skriva koden så äger du inte den och har således ingen äganderätt (tror jag).</b> Nej, det är inte PLC kod.Avtal ang källkod
Jag jobbar för ett litet företag som bygger specialmaskiner och där jag skriver programvaran. Nu har min chef fått för sig att ett säljargument är att överlåta äganderätten till programvaran till kunden.
Då skulle kunden om han inte är nöjda med oss kunna gå till ett annat företag.
Jag menar att vi måste skriva ett avtal så att jag kan använda källkoden till andra projekt, delar eller hela. Dessutom måste man väl reglera så att inte kunden börjar sälja "mitt" program till andra kunder...
Hur skulle man skriva ett sådant avtal?
// AndersSv: Avtal ang källkod
Om du jobbar för ett företag och får betalt för att skriva koden så äger du inte den och har således ingen äganderätt (tror jag).
Om du däremot skriver den själv, levererar den till dom har du andra möjligheter. Om arbetsgivaren då inte angivit vem som äger koden är det du.
Om du och chefen skall skydda er och har argumentet att en annan leverantör skall kunna använda eller förbättra koden, ja då går det nog inte att skriva någon klausul - då är syftet som jag förstår just möjligheten att andra skall kunna göra jobbet.Sv: Avtal ang källkod
Isf ska kunden självklart ha tillgång till koden så de själva kan felsöka om problem uppstår.
Vad händer om erat "lilla" företag får i graven och kunder behöver hjälp då från annat håll och ingen tillgång till koden finns...
Kommer i kontakt med detta ofta och lika jobbit varje gång att förklara för kunden att "Nä jag kan tyvärr inget göra eftersom ni fick aldrig några backuper från företaget som gick i konkurs för 2 år sen"...
Med Vänliga Hälsningar
EdmundSv: Avtal ang källkod
ThomasSv:Avtal ang källkod
Jag uppfattade det inte som att han menade att det var han som ägde koden; han sätter ju faktiskt citationstecken runt "min" för att säga "juridiskt är den inte min, men det är jag som har utvecklat den".
Vad han vill är att inte behöva skriva om den från grunden till varje nytt projekt.Sv:Avtal ang källkod
Kunden har varit med om just detta att leverantören har försvunnit och vill försäkra sig om att problemet inte uppstår igen....
Vilket jag har full förståelse för.
Men jag vill också kunna använda denna kod i andra projekt!
Att använda någon Open Source licens skulle kanske lösa det hela...
Om man bortser från GPL, finns det någon Open Source Licens på Svenska?
// anders