Hejsan Svarar på en del! tack för svaren! Lite kommentarer från mig: Lite fler synpunkter kan du läsa här: http://www.pellesoft.nu/development/forum/view.asp?msgid=52449&forumid=9 stort tack för svaren! Det finns väldigt många hotell redan idag. Jag tror att nästan alla som vill kan lägga upp sina sidor på ett hotell någonstans. Problemet som dyker upp är som du säger att få tag på kunder. Kunderna kan vara 3 kategorier: Som pelle säger varför skall jag välja ditt webhotell och inget annat. Det var många intressanta synpunkter.Starta webbhotell
Jag håller på att ta reda på fakta för jag är intresserad av att starta upp ett webhotell.
Är det möjligt att använda en server som både dsn-, webb- och mailserver?
Den kör Windows 2000 Server.
Någon som har någon länk till en bra sida med fakta om just starta upp hotell eller liknande? vad man ska tänka på osv.
Alla dessa gratisprogram och komponenter som ex. MySQL, Jmail, m.fl., måste man betala för dessa om man använder de i komersielltsyfte?
Om ni har några tips på bra dsn- och mailservrar är dessa väldigt välkomna, alla tips på andra program som rör detta är oxå väldigt välkomna :)
Jag tänker inte starta något om jag inte känner att jag klarar av det och inte har tillräkligkunskap så därför vill jag få reda på så mycket som möjligt :)
Tack på förhand!
StefanSv: Starta webbhotell
> <b>Är det möjligt att använda en server som både dsn-, webb- och mailserver?</b>
Jag antar att du menar DNS.
Svaret är ja! Men rekomenderas inte. Då får du en 'single-point-of-failure' vilket aldrig är att föredra!
> <b>vad man ska tänka på osv.</b>
Backup, backup, backup och återställing!
> <b>Alla dessa gratisprogram och komponenter som ex. MySQL, Jmail, m.fl., måste man betala för dessa om man använder de i komersielltsyfte?</b>
Det är naturligtvis olika för olika mjukvaror. Läs igenom respektive licensavtal så ser du vad som gäller.
> <b>Om ni har några tips på bra dsn- och</b>
Återigen, DNS (??)
I Win2000 Server så ingår ju en DNS-tjänst, den är helt ok. Annars så finns ju alltid BIND, <URL:http://www.isc.org/products/BIND/>, som väl är lite som DNS moder.
> <b>mailservrar är dessa väldigt välkomna,</b>
Beror ju helt på vad som ska ingå i den, men Sendmail, <URL:http://www.sendmail.com/>, MDaemon, <URL:http://www.altn.com/>, och Exchange2000, <URL:http://www.microsoft.com/exchange/> är alla bra produkter.Sv: Starta webbhotell
självklart menar jag DNS, inte så van att skriva på tangentbordet som jag var förut så det är lätt att bokstäver byter plats ibland, speciellt a och s, vet inte varför men men..
med mailservern ska jag alltså kunna erbjuda mina användare e-post i sina egna domäner. smtp och pop3 skall finnas alltså, imap vore ju trevligt också :)Sv: Starta webbhotell
Det är ganska mycket du behöver tänka på som du säkert förstår. Men bland det viktigaste är absolut att du kan uppfylla de krav som företag idag ställer på sina leverantörer. Grym bandbredd, snabba svar, bra tansf.limit. och givetvis 24h övervakning.
Detta är bara en del av det, sen vill man inte heller betala allt för hög månadskostnad då det finns många konkurrenter på marknaden.
Tänk på det när du gör din budget... att driva webbhotell är mkt dyrt...
En del att tänka på =)
Vill man...så går allt.... Lycka till!
// JompaSv: Starta webbhotell
/JohanSv: Starta webbhotell
har lite att fundera på ang. detta eftersom jag inte vill starta något som jag bara kommer förlora pengar på, alltså inte få några kunder. innan jag startar vill jag veta om jag klarar av det alltså :)
det största problemet nu är nog dns-servern.. men men, tack igen ska ta mig en riktigt funderare nuSv: Starta webbhotell
1. Bara för test, max 50 besök/dag
2. Hemsidor med bra ideer, upp till några 1000 besökare/dag
3. Företag med stort nätintresse
Du kommer troligtvis bara åt gruppen 1. Dom för kategori 2 är antingen sponsrade eller kräver större driftsäkerhet. Kategori 3 tar inget hotell utan investerar troligen egna maskiner.
Så, hur gör du då för att få tag på folk som är kategori 1, som redan har sin hemsida på ett hotell som är gratis. Svaret på den frågan är att du får nästan tillåta gratis också, men det du kan göra för att vinna kundernas förtroende är att se till att hotellet klarar 99,5% uptime - då har du lyckats lika bra som professionella webbhotel och samtidigt se till att dina kostnader är minimala.
Som du ser så har du oddsen emot dig, ingen vill betala men ha så hög uptime som möjligt. Detta är givetvis svårt för folk (även jag) utvecklar direkt på servern och kör. Missar man så kan man få en oändlig loop och då går servern på knä. Här gäller det att informera var och en av kunderna att man INTE FÅR utveckla på servern - då kan man faktiskt undvika en rätt stor del av problemen för varandra - för oftast är det programmerarna som ställer till det för sina hotell-gäster.
Svaret på din fråga hur du skall lyckas torde vara - starta inget hotell förrän du kommit på något som är unikt mot de andra hotellen. Att bara vara likadan är ingen merit - du måste sticka ut med något som gör att folk vill flytta in där, oavsett om det kostar eller inte.
Hälsningar
/PelleSv: Starta webbhotell
Mitt tips till dig blir att satsa på en .NET plan med SQL Server, yttersfå webhotell i dag som har den kombinationen (antagligen för att SQL Server är DYR jämfört med MySQL).
En sak som de har glömt att säga, är säkerheten på ditt webhotell. Som det är idag på MÅNGA webhotell så kan man enkelt med hjälp av FSO komma åt andras konto och även ha tillgång till hela datorn. Det finns några sådan "säkerhetsrisker" som man måste stäng innan man lägger upp så vem som helst kan lägga sina sidor på din server.
Du skall också se till att tilldela en viss mängd processorkraft och minneanvändnig som respektive site inte får överskrida, samt se till så en sida inte får ändra på sin scriptTimeout vilket annars kan sänka din server rejält..
Som sagt det finns mycket att tänka på och många som slåss om de få, och när fler och fler får tillgång till bredband så kommer fler och fler sätta upp en egen webserver hemma, vilket gör att mindre och mindre kommer att vilja köpa webuttryme... :(
- MSv: Starta webbhotell
Jag satte upp en egen webbserver och lägger enbart mina egna kunder där (och några kolleger). Och då inte de kunder som vill ha vanliga enkla platser utan lite mera avancerade tjänster. Vidare lägger vi några av våra egna webbplatser där.
Mina tips är att se detta på längre sikt. Börja bygga försiktigt tex hyra en dedicerad server. Det vanligaste felet många gör är att kasta sig in i dyra projekt men många utgifter, sen kommer inte kunderna i den utsräckning som man tänkte sig.
Jag funderar också på ett program som klarar av att bygga upp en webbplats genom att enbart fylla i domännanet som gäller och sen skapas katalogstrukturen, siten, ftp-konto, fso-behörighet osv osv. Som vanligt är det en ide men tiden finns knappast. Är det någon som är intresserad av att tillsammans med mig utveckla detta så är ni välkomna att höra av sig.
/Janne