JAg har precis skaffat en accesspunkt/router plus ett trådlöst nätverkskort. Meningen är att koppla ihop mig och min polare i en lght 50 m bort i ett nätverk samt att utnyttja hans Telia-ADSL anslutning. Testa att köra med ett fast IP-nummer, i stället för att använda DHCPn och se vad som händer då... Hej Igår flyttade vi på accesspunkten och fick bättre mottagning och då funkade det att få en IP. Tydligen är DHCP känsligt för störningar eller så tyckte den inte att det var lönt att begära en IP med den dåliga mottagningen. finns väl externa antenner både tilll accesspunkten och till datorn vad ja vet.. är nog det du kan göra.. Frågan är lite grann hur dyrt det är. En idé jag har är att fixa en kabel som når fram till balkongdörren. Därifrån är det nästan fri sikt till min polare. Avståndet till dörren är nog ca 10 m om man går via hörnet. får nog inte dra direkt över golvet för flickvännen ;o) kolla på dustin eller på netgear.com.WLAN problem
Vi kopplade in allt igår och följande hände:
Han kunde ansluta till routern, via kabel, som via DHCP delade ut en IP-adress.
Jag kunde se nätverket (även om signalstyrkan var lite för låg. Vi får experimentera med placeringar sen.) och även koppla upp mig mot routerns webserver för inställningar. Men den vägrade dela ut en IP till mig. Jag kan pinga både routern och min polares dator men kommer inte åt varken hans filer eller internet-anslutningen.
Någon som har en susning om vad detta kan röra sig om?
/PerSv: WLAN problem
/ DavidSv: WLAN problem
Har du stält in att du ska få tildelad ip i din dator...??
Om du har det och du inte får endå så kör ipconfig /all och se så att informationen stämmer och kör ipconfig /renew allt winipcfg beroende på vilket os du har.Sv: WLAN problem
Ett problem återstår dock:
Det är fortfarande väldigt dålig och framför allt instabil mottagning. Hur gör man gå? Antenn? Jag vill helst inte flytta datorn, den står så bra där den är.
/PerSv: WLAN problem
Sv: WLAN problem
Är det någon som har testat att flytta antenn mha kabel?Sv: WLAN problem
det finns förstärkare med bra pris på.
att det krånglar med IP och internetdelning kan
bero på att du kör WinXP och sedan ett program
från tillverkaren.
XP döper nätet den hittar till en sak o programmet
vill ha den till ett annat. Upptäckte detta problemet
när jag försökte köra med D-Link mot en NetGear
Accespoint och övriga datorer med NetGear kort.
Prova avinstallera något av programmen o använda
WinXP's egna wireless protokoll.
högerklicka och sök efter tillgängliga nätverk o aktivera det rätta...
/Markus